Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 22)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 22)

Som Nätverket Lindekulturs nyhetskanal har lindekultur.se två huvuduppgifter - dels att göra kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg (genom att marknadsföra vad som händer i kulturlivet i kommunen); dels att bevaka och följa upp kulturpolitiska frågor i Lindesberg (eftersom kulturen kan och behövs för att utveckla kommunen).

Redaktionen för lindekultur.se arbetar enligt två principer - när det gäller evenemang skriver vi om dessa innan de händer (kultur ska upplevas); när det gäller kulturpolitiska frågor skriver vi om förslagen innan besluten fattas (för att ge våra läsare och andra intresserade möjligheten att diskutera frågan och påverka besluten).

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

30 maj: Mats Lagerman bjuder in till ”Träkraft och tidsperspektiv”

Torsdag 30 maj (Kristi Himmelsfärdsdagen) kl 12:00-19:00 bjuder Mats Lagerman in till ”Träkraft och tidsperspektiv” i Stallet (Liljedal/Ramsberg) - ”en happening med säregna unikata träting och stories som andas 60-årsjubileum för mig som fjällvandrare och småtokig tränörd”.

1 juni: Lisa White släpper bokdebut på bokhandel i Lindesberg

Lördag 1 juni kl 11-13 är det boksläpp med signering på Blombergska Bokhandeln i Lindesberg när Lisa White debuterar som författare med ”En hemlighet förde mig hit” - den första delen i en het serie. Lisa White är född i Australien och flyttade till Sverige som 7-åring och växte upp i Lindesberg där hon nu åter bor efter några år i Stockholm.

Sommarens första konstutställning på Perssons Magasin

Lördag 15 juni kl 12-17 är det vernissage för sommarens första konstutställning på Perssons Magasin i Västra Löa med verk av Dan Henriksson (keramik), Nicolai Alvén Nickson (skulptur), Oubieda Mualem (intarsia) och Maria Gotthard Frimodig (akvarell).

Sommarens nyheter på Perssons Magasin i Västra Löa
”Lördag 15 juni öppnar vi sommarsäsongen på Perssons Magasin i Västra Löa”, meddelar Eva och Carl-Eric Persson. Nyheter för året är ”gubbdagis”, musik i trädgården och ny kaféföreståndare.

Sommarens program på kurs- och lägergården Vreten
Kurs- och lägergården Vreten (bilden) vid Fåsjöns strand - som ägs och drivs av Blåbandsrörelsen i Örebro län - presenterar denna sommar två kulturprogram och verk av sex konstnärer från 4 juli till 7 augusti.

Lindesbergs Hembygdsförening: Ny skrift och utställning om sägner
Måndag 27 maj invigde Lindesbergs Hembygdsförening en ny affischutställning på ICA Supermarket om Lindesbergs mest kända sägner samtidigt som föreningen gav ut en ny skrift i samma ämne.

Ida Rosén Branzell leder konstprojekt på Lindesbergs förskolor

Ida Rosén Branzell kommer att vara den konstnärliga ledaren för projektet ”Skapande förskola” i samtliga kommunala förskolor i Lindesbergs kommun under nästa läsår 2019/20, skriver fellingsbro.se. "Det ska bli jättespännande och kul att få arbeta med förskolebarnen, att få se och höra vad de har för tankar och syn på konst och kultur", säger Ida om sitt nya uppdrag.

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Utställningar:

• Lindesbergs Hembygdsförening: Affischutställning om sägner på ICA Supermarket om Lindesbergs mest kända sägner. Läs mer på lindekultur.se >>
  • ”Bergsmansson och samlare” - en utställning om Siggebohyttan och Karl August Andersson-Meijerhelm. Kulturarvshörnan på Lindesbergs stadsbibliotek. Utställningen pågår hela sommaren på bibliotekets ordinarie öppettider. Läs mer på lindekultur.se >>
  • Konstfrämjandets skolprojekt i Lindesberg presenteras på utställning i Stripa: Utställningen pågår till och med 14 juni. Läs mer på lindekultur.se >>
  • ”Mini-grafik - det stora i det lilla” i Konstrummet på Lindesbergs stadsbibliotek med verk av 25 medlemmar i Örebro läns grafikgrupp - pågår till 5 juni. Läs mer på lindekultur.se>>
  • Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt där inbjudna konstnärer fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på Lindekultur.se >>

På gång i juni 2019:

• 01 Jun 11:00: Lisa White: Boksläpp och signering: Blombergska Bokhandeln, Lindesberg
  • 05 Jun 18:00: Lindesbergs Hembygdsförening: Vandring på Cederborgska kyrkogården: Samling på gamla Sundsbron, Lindesberg
  • 06 Jun: Nationaldagsfirande med stipendieutdelning: Oscarsparken, Lindesberg
  • 06 Jun 13:00: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Nationaldagsfirande: Hembygdsgården, Fellingsbro
  • 06 Jun 16:00: Löa Kultursällskap: Nationaldagspicknick: Löa Hytta
  • 08 Jun 11:00: Hammarbackens hembygdsförening: En dag vid forsen: Hammarbacken
  • 08 Jun 16:00: Kammarmusikföreningen: Konsert: Ljusnarsbergs kyrka, Kopparberg
  • 14-20 Jun: Nora kammarmusikfestival: Olika platser i Nora kommun
  • 15 Jun 10:00: Frövifors Pappersbruksmuseum: Konstutställning: Frövifors Pappersbruksmuseum
  • 15 Jun 12:00: Persson Magasin: Vernissage på sommarutställning: Löa
  • 16 Jun 19:00: Svalbo café: Musikkväll
  • 21 Jun 10:00: Siggebohyttans bergsmansgård: Traditionellt midsommarfirande
  • 21 Jun 14:00: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Midsommarfirande: Hembygdsgården, Fellingsbro
  • 22 Jun 10:00: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Friluftsgudtjänst: Hembygdsgården, Fellingsbro
  • 22 Jun 19:00: Guldsmedshyttans Musikkår: Musik i midsommarkväll: Uskavigården
  • 23 Jun 13:00: Lindesbergs Hembygdsförening: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum
  • 23 Jun 19:00: Svalbo café: Musik i midsommarkväll
  • 29-30 Jun: Kulturglimtar - en konstrunda i Ljusnarsberg med omnejd
  • 29 Jun 19:00: Teater: Pappersvalsen: Frövifors Pappersbruksmuseum
  • 30 Jun 13:00: Lindesbergs Hembygdsförening: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum
  • 30 Jun 19:00: Teater: Pappersvalsen: Frövifors Pappersbruksmuseum

För fler evenemang i Lindesbergs kommun och bioprogram på Folkets Hus Bio:

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se