Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 26)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 26)

Trevlig kultur-sommar i Lindesberg

Upptäck Lindesbergs breda och rika kulturliv i sommar! Ta del av vad som händer i vår evenemangskalender - se nedan. Nyhetsbrevet gör nu ett sommaruppehåll men nyhetsplatsen fylls på med nya nyheter och evenemang - håll dig därför uppdaterad genom att besöka lindekultur.se >>

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

”Politiken och institutionerna behöver det ideella kulturlivets stöd”

Det offentliga har misslyckats med att nå de kulturpolitiska målen när det gäller delaktighet. Nedskärningarna inom den kommunala ekonomin hotar att förvärra situationen ytterligare. Men det ideella kulturlivets organisationer kan hjälpa politiken att vända utvecklingen, skriver företrädare för Ideell kulturallians - ett samarbetsforum för det civila samhällets organisationer på kulturområdet.

Denna debattartikel har tidigare publicerats i Dagens Samhälle och publiceras nu på lindekultur.se som stöd för medborgarförslaget att inrätta ett kommunalt samarbetsforum för kulturens alla aktörer i Lindesbergs kommun. Medborgarförslaget kommer att behandlas av Tillväxtutskottet 13 augusti och därefter av Kommunstyrelsen 27 augusti eller 25 september. Ideell Kulturallians följer vårt medborgarförslag som ”pilotfall” - mer om det på lindekultur.se senare!

Dags igen föreslå vem som ska få Harmonis kulturstipendium

Nu är det dags igen att komma med förslag på person/er att som ska få manskören Harmonis årliga Kulturstipendium till Gudrun Perssons minne. Senast 15 augusti ska förslag ha inkommit till Harmoni via epost: kulturstipendium@harmoni.nu.

Lindesbergs Konstförening: Sommarens och höstens program

”Skyltfönsterprojektet fortsätter i Lindesberg och vi kommer att presentera ny konst till hösten”, meddelar Lindesbergs Konstförening i sitt senaste medlemsbrev med sommarens och höstens program som bland annat bjuder på finissage i Nora, vernissager i Lindesberg och utflykt till Avesta Art.

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Utställningar:

Frövifors Pappersbruksmuseum: ”A Paper Art Fantasy”: I utställningen medverkar åtta konstnärer som skapat varsin sagovärld i papper som material. Läs mer på lindekultur.se >>

Perssons Magasin i Västra Löa presenterar i år sommarutställningar med flera olika utställare och tekniker i tre utställningspass - 15 juni-4 juli; 6-25 juli; 27 juli-18 augusti - i tre utställningsrum och ett kafé. Läs mer lindekultur.se >>

Kurs- och lägergården Vreten vid Fåsjöns strand - som ägs och drivs av Blåbandsrörelsen i Örebro län - presenterar denna sommar två kulturprogram och verk av sex konstnärer från 4 juli till 7 augusti. Läs mer på lindekultur.se >>

Blombergska gården i Lindesberg: Lindesbergs Hembygdsförening visar Miniatyrstaden Lindesberg onsdagar kl 15-17 och fredagar kl 12-15. Grupper kan även tas emot andra tider efter särskild överenskommelse. Läs mer om Miniatyrstaden Lindesberg >>

Lindesbergs Hembygdsförening: Affischutställning om sägner på ICA Supermarket om Lindesbergs mest kända sägner. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs stadsbibliotek: ”Bergsmansson och samlare” - en utställning om Siggebohyttan och Karl August Andersson-Meijerhelm. Kulturarvshörnan på Lindesbergs stadsbibliotek. Utställningen pågår hela sommaren på bibliotekets ordinarie öppettider. Läs mer på lindekultur.se >>

Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt som drivs av Lindesbergs Konstföreningen där inbjudna konstnärer fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på Lindekultur.se >>

Evenemang 28 juni - 9 augusti 2019:

Läs mer om alla evenemang på Lindekultur.se under Evenemang >>

28 juni: Galleri Södra Hyttan: Vernissage: I Galleriet är Lindesberg representerat genom Altansukh Agi Demberell från Kulturskolan samt Kajsa Forsberg, Adriana Järlström-Maj (Storå) , Annie Spiridon (Frövi) och Rainer Hickisch.

29 juni: Frövifors Pappersbruksmuseum: Premiär för Pappersvalsen: ”Pappersvalsen” är en rolig och rörande historia om människor som levde på och kring bruket och om undangömda lögner som blir sanningar när de väl plockas fram i ljuset. Och det gläntas på skrinets lock. Urpremiär Lördag 29 juni 19.00. Spelas även Söndag 30 juni 19.00, Tisdag 2 juli 19.00, Onsdag 3 juli 19.00, Fredag 5 juli 19.00, Lördag 6 juli 19.00.

30 juni: Lindesbergs Hembygdsförening: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum: Antikrunda - gissa gamla föremål.

1 juli: Lindesbergs Konstförening: Open Art i Örebro

2 juli: Lindesbergs kyrka: Sommarkonsert: ”Operapärlor” med Lena Ehnvik, sopran, Carl-Johan Falk, tenor, Rebecka Johnston, sopran, Martin Hillberg, bas samt Ludvig Nilsson på piano.

4 juli: Siggebohyttans bergsmansgård: Kom och köp! Om nya varor och konsumtionsbegär på 1800-talet: Möjligheternas spegel, sinnenas begär - så heter länsmuseets nya utställning som öppnar på Örebro slott i oktober. Den kommer att handla om tiden för "konsumtionsrevolutionen", dvs början och mitten av 1800-talet. Maria Uddén från länsmuseet berättar om en spännande historisk epok med utgångspunkt i museets föremålssamlingar.

4 juli Lindesberg: Dansföreställning på länsturné

4 juli: Fellingsbro kyrka: Musik i sommarkvällen: ”Arboga Barock”. Birgitta Rosenqvist Brorson, Elin och Sven Jauring. Barockmusik i ett lekfullt och varierat program för cembalo, sång och barockfiol.

5 juli: Premiär för teatervandringen "Hyttans hemligheter” i Löa hytta: Nya karaktärer, överraskningar och miljöansvar utlovas i årets uppsättning: ”Vattenpussar – en rinnande rolig saga genom Löa Hytta”. Årets upplaga av Hyttans Hemligheter har utvecklats och består av ännu fler finurliga karaktärer som dyker upp och berättar historier i den unika hyttmiljön och lockar in besökarna i det spännande, mystiska äventyret. I år kommer även Löas egna barnskådespelare få en mer framträdande plats i föreställningen. Spelas 5 juli-4 augusti i Löa Hytta.

5 juli: Premiär för "Hjalmar & Vår Herre” på Stadra teater, Nora

6 juli: Gammelbo: Byloppis

7 juli: Lindesbergs Hembygdsförening: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum: Skattjakt för barn

7 juli Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Utflykt till Hammarforsen Stensta bruk

7 juli: Svalbo café: Musikkväll med Tullamore Brothers - irländsk musik när den är som bäst.

9 juli: Frövi Familjedag vid idrottshallen i Frövi

9 juli: Vreten: Kulturprogram: ”En resa i ord och ton” med Håkan Isacsson.

9 juli: Guldsmedshyttans kyrka: Sommarkonsert med Lindeblecket.

11 juli: Siggebohyttans bergsmansgård: Slöjden börjar i skogen – en vandring med träden i centrum: Länshemslöjdskonsulent Lars Petersson tar oss på en vandring i skogen i anslutning till Siggebohyttan. Vi tittar på olika träd och hur de växer och hur de kan användas inom slöjden. Varför är det bra att välja ett krokigt träd ibland? Vad berättar barken om hur virket ser ut innanför? Går det att åldersbestämma träd utan att räkna årsringar?

11 juli: Spannarboda kyrka: Musik i sommarkvällen: ”Evert i dikt och ton”. Berit Pettersson läser texter av Evert Taube. Helene Wallin och Titti Ångman, sång och musik.

13 juli: Kammarmusikföreningen: Sista konserten: Malmtorget, Kopparberg

14 juli: Lindesbergs Hembygdsförening: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum: Skapande verkstad - måla, klippa, klistra.

14 juli: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Utflykt till Jädersbruk

17 juli: Lindesbergs kyrka: Sommarkonsert med ensemble ur Bergslagens kammarsymfoniker.

18 juli: Siggebohyttans bergsmansgård: Föreläsning och workshop i lappa och laga: Av och med Sara Hillersberg som arbetar med återbruk och re-design. Deltagare får gärna ta med egna kläder och textilier som behöver lagas.

18 juli: Spannarboda: Piero Sciotto & Fred Lane

18 juli: Näsby kyrka: Musik i sommarkvällen: ”Vi på den här planeten”. Ett stämningsfullt folkmusikprogram med fiol och orgel, som betonar vår tillhörighet till naturen och jorden. Petra Testad (riksspelman) och Gunnel Testad (kantor och folkmusiker).

21 juli: Lindesbergs Hembygdsförening: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum: Karda och spinna ull & sommarsånger

21 juli: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Hembygdsträff på Hembygdsgården och Fågelsången i Fellingsbro

21 juli: Svalbo café: Musikkväll med Vincent Jedselius som bjuder på Bergslagsblues.

23 juli: Ramsbergs kyrka: Sommarkonsert med vokalgruppen Vanja Modigh, Sommarvisor och koraler i folklig ton: Anna Larsson, Katarina Söderlund och Vilja-Louise Skough Åborn.

25 juli: Fellingsbro kyrka: Musik i sommarkvällen: ”Orgel och saxofon – ett klangfullt möte”. Hanna Drakengren, organist i Arbogabygdens församling och David Ehrlin, saxofonist, bjuder på klassiska verk, psalmarrangemang och improvisationer med hjälp av orgelns varma klang och saxofonens lite mer sträva ton.

27 juli: Löa kultursällskap: Årets båtkarneval

28 juli: Lindesbergs Hembygdsförening: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum: Allsång med sommarsånger

28 juli: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Hembygdsträff i Källarstugan i Tåje, Fellingsbro

29 juli: Löa kultursällskap: Martin Almgren & Stiko Per Larsson live vid Löa Hytta

30 juli: Lindesbergs kyrka: Sommarkonsert med Marie J:son Lindh Nordenmalm som framför publikens favoritmusik från lunchkonserterna i Nora kyrka

1 augusti: Spannarboda kyrka: Musik i sommarkvällen: ”En stund på jorden”. Elina och Johan Hultman, sång, piano och slagverk. Musik som på olika sätt beskriver hur det är att få vara en stund på jorden. Musik av Laleh Pourkarim, Bo Sundström, Sofie Livebrandt mfl.

4 augusti: Lindesbergs Hembygdsförening: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum: Kom i hatt! Hattparad. Kaffe & saft med hattbakelser.

4 augusti: Fellingsbro hembygds- och fornminnesförening: Hembygdsgårdarnas dag

4 augusti: Lindesbergs Konstförening: Finissage i Nora

4 augusti: Svalbo café: Musikkväll med Bokbandet från Löa och Astrid Eriksson.

6 augusti: Vedevågs kyrka: Sommarkonsert med Jesper Hugosson och Linnea Wilhelmsson

7 augusti: Lindesbergs Hembygdsförening: Stadsvandring med händelser vid Rådhustorget. Samling vid Blombergska gården, Kungsgatan 48, Lindesberg

8 augusti: Näsby kyrka: Musik i sommarkvällen: Trubadurkväll med Johan Amcoff som sjunger Cornelis Vreeswijk och annat smått och gott.

8 augusti: Kurs- och lägergården Vreten: Kulturprogram: Åke Mossberg berättar om ”Byarna runt sjön”.

9 augusti: Perssons Magasin: Borgvalls middag

För fler evenemang i Lindesbergs kommun och bioprogram på Folkets Hus Bio: Se upplevlindesberg.se >>

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Som Nätverket Lindekulturs nyhetskanal har lindekultur.se två huvuduppgifter - dels att göra kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg (genom att marknadsföra vad som händer i kulturlivet i kommunen); dels att bevaka och följa upp kulturpolitiska frågor i Lindesberg (eftersom kulturen kan och behövs för att utveckla kommunen).

Redaktionen för lindekultur.se arbetar enligt två principer - när det gäller evenemang skriver vi om dessa innan de händer (kultur ska upplevas); när det gäller kulturpolitiska frågor skriver vi om förslagen innan besluten fattas (för att ge våra läsare och andra intresserade möjligheten att diskutera frågan och påverka besluten).

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se