Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 3)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 3)

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

Programmet klart till årets Vinterspår i Lindesberg

Nu är programmet klart för det årligt återkommande kulturarrangemanget Vinterspår. I år bjuder 134 utställare på 35 olika platser i Lindesbergs kommun på upplevelser av kultur i olika former 2-3 februari. På lördag (19 januari) kl 12:00 är det vernissage för utställningen Försmak av Vinterspår på Lindesbergs Stadsbibliotek. Alla som deltar i Vinterspår visar ett alster eller smakprov på vad som kommer att upplevas under Vinterspår 2019.

Jaana Olsson - en av utställarna på Vinterspår
Jaana Olsson är en av utställarna på Vinterspår som i år bjuder på 136 upplevelser av kultur i olika former på 35 olika platser över hela kommunen helgen 2-3 februari. Årets tema på Vinterspår är ”Platsens själ”.

Linde Bergslags Släktforskarförening: Program våren 2019
Linde Bergslags Släktforskarförening deltar på Vinterspår 2-3 februari och LindeDagen 8 maj, bjuder in alla intresserade till tre föreläsningar (26 februari om järnroddare, 19 mars om kulturhistoriska arkivet och 9 april om bergsmän) samt håller en nybörjarkurs i släktforskning under våren 2019.

25 januari: Svenska Kammarorkestern ger konsert i Lindesberg

Svenska Kammarorkestern kommer till Lindesbergs Kyrka fredag den 25 januari 2019 kl 18.00. Med sig har de en svensk klassiker undertecknad Lars-Erik Larsson och två ”klassiska” klassiker i Haydn och Mozart. Konsertmästare Katarina Andreasson leder orkestern genom kvällens program där ensemblens egna Andreas Tengberg på cello är solist.

25 januari: Vernissage på Liljevalchs vårsalong för Oubaida Mualem
Vårsalongen på Liljevalchs i Stockholm är en kär, omtvistad och livaktig tradition sedan starten 1921 som i år öppnas fredag 25 januari med 136 deltagare som visar 254 verk - däribland två intarsia-verk av Oubaida Mualem från Syrien som nu bor i Lindesberg.

26 januari: Kyrkbergets Vänner sätter upp fågelholkar på Kyrkberget
Lördag 26 januari kl 13.00-16.00 hälsas barn och vuxna välkomna till Kyrkberget i Lindesberg för att sätta upp fågelholkarna som byggdes i oktober. Arrangemanget är gratis och ingår i studiecirkeln om fåglar på Kyrkberget som kommer att ha fler träffar under året.

27 januari: Ingela Lind och Jerker Virdborg på författarkvällar i Svalbo
Söndag 27 januari kommer Ingela Lind och söndag 17 februari kommer Jerker Virdborg till författarkvällar i Svalbo Café med berättelser i stearinljusens sken.

Anders Lindgren ny ordförande i Lindesbergs Fotoklubb

Vid årets första klubbmöte för Lindesbergs Fotoklubb hölls årsmöte då Anders Lindgren valdes till ny ordförande i klubben efter den avgående ordförande Rolf Karlsson. Henrik Andrén vann månadstävlingen för andra gången i rad.

Dags igen för ny beslutsrunda om biografen i Lindesberg

Samtidigt som Folkets Hus Bio slår nya rekord - det kom 13.723 besökare 2018 - inleds nu en ny beslutsrunda för ett bredare politiskt förankrat beslut i frågan om hur biografverksamheten i Lindesberg (Folkets Hus Bio) ska drivas vidare.

Vem ska bli 2019 års kulturstipendiat i Lindesberg?
Nu är det dags att söka eller nominera mottagare av Lindesbergs kommuns Kulturstipendium, Föreningsledarstipendium och Byggnadspris. Vem som helst kan söka stipendierna eller nominera kandidater. Skicka ansökan eller förslag med motivering till Kulturkontoret senast 3 mars.

Ingen utökad verksamhet för Lindesbergs Stjärnor
Barn- och utbildningsnämnden och Tillväxtutskottet i Lindesbergs kommun har i dagsläget inte de ekonomiska resurserna som krävs för att utöka verksamheten för Lindesbergs Stjärnor. OBS ett förtydligande: Beslutet gäller enbart en utökning av verksamheten - alltså inte den befintliga verksamheten som därmed fortsätter som tidigare.

LindeDagen 8 maj: Nu 38 utställare anmälda

LindeDagen - en bred och gemensam marknadsföring av det mesta av det bästa med Lindesberg - bjuder nu in utställare till den femte upplagan onsdag 8 maj 2019. LindeDagen har etablerats som en uppskattad folkfest för Lindesbergs invånare och inpendlare - och en unik möjlighet för utställarna att presentera sig för nya målgrupper under trivsamma former. Nu är 38 utställare anmälda - däribland Nätverket Lindekultur, Linde Fornminnes- och Hembygdsförening, Linde Bergslags Släktforskarförening, Manskören Harmoni, Lindesbergs Fotoklubb och Föreningen Kyrkbergets Vänner.

Ledigt jobb: Konsthandläggare hos Region Örebro län
Arbetsuppgifter: Som Konsthandläggare kommer du att i första hand arbeta med den lösa konsten. Det innebär såväl den befintliga konstsamlingen och konst som köps in och fördelas utifrån inkommande beställningar samt lokala verksamhetsförändringar. Sista ansökningsdag: 21 januari 2019

Vad händer i Fellingsbro? Läs fellingsbro.se - nättidningen om Sveriges bästa socken >>

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Utställningar:

• Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt där inbjudna lokala konstnärer, skolklasser och föreningar fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på lindekultur.se >>

På gång de kommande veckorna:

• 19 Jan 12:00: Vinterspår 2019: Vernissage på försmak: Lindesbergs Stadsbibliotek, Konstrummet
  • 24 Jan 18:00: Linde bergslags församling: CrAfter Work - handarbetsträff: Lindesbergs församlingshem
  • 25 Jan 18:00: Konsert: Svenska kammarorkestern: Lindesbergs kyrka
  • 26 Jan 13:00: Kyrkbergets Vänner: Fåglar på Kyrkberget: Kyrkberget, Lindesberg
  • 27 Jan 16:00: Linde Fornminnes- och Hembygdsförening: Årsmöte: Kristinakyrkan, Lindesberg
  • 27 Jan 19:00: Svalbo Keramik & Café: Författarkväll: Svalbo Café
  • 29 Jan 18:30: Linde bergslags församling: Allaktivitetshus i Ramsberg: Församlingsgården i Ramsberg
  • 31 Jan 19:00: Kapell Malén: Konsert: Närke Kulturbryggeri, Örebro
  • 31 Jan 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Vad ska folk säga? Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 02-03 Feb: Vinterspår 2019:
  • Linde Bergslags Släktforskarförening: Möt oss på Vinterspår: Lindesbergs Stadsbibliotek
  • Linde Fornminnes- och Hembygdsförening: Öppet hus i Blombergska gården

För fler evenemang i Lindesbergs kommun:

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se