Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 1)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 1)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler: ● Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >> ● Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >> ● Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

LindeKultur fortsätter öka som nyhetskanal i Lindesberg

LindeKultur fortsätter att öka som kulturlivets ledande nyhetskanal i Lindesbergs kommun. Under 2022 hade nyhetskanalen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) 311.679 sidvisningar totalt vilket innebär i genomsnitt 854 sidvisningar per dag under helåret. De flesta sidvisningar görs av besökare på orter utanför Lindesbergs kommun - därmed marknadsförs kulturlivet i Lindesberg även utanför kommungränsen och landets gränser. Läs mer på lindekultur.se >>

Viktiga kulturfrågor 2023 i Lindesberg

Hur ska det gå med kulturpolitiken i Lindesbergs kommun när SD, M och LPO med stöd av KD och L får den politiska makten? Hur ska det gå med föreningslokalerna i Lindesberg? Hur ska folk- och skolbiblioteken tillsammans förbättra förutsättningarna för barn och ungas läsförståelse? Det ör några av de kulturpolitiska frågor som LindeKultur kommer att bevaka under 2023.

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun som drivs utan något ekonomiskt stöd av en ideellt verkande redaktion med två journalistiska huvuduppgifter:

Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen. LindeKultur erbjuder kulturens aktörer tillgång till en unik och kostnadsfri kanal för marknadsföring av kulturlivet i Lindesberg (med omnejd). Eftersom det mesta av kulturutbudet i en kommun som Lindesberg drivs av ideella krafter utan ekonomiska möjligheter och erfarenheter av information och marknadsföring blir LindeKultur allt viktigare som "kulturens röst" i Lindesbergs kommun.

Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg. Sedan kultur- och fritidsnämnden avvecklats i Lindesbergs kommun har kulturfrågor hamnat i ”kommunalpolitisk skugga” samtidigt som andra lokalmedia uppmärksammar lokala kulturfrågor allt mer sällan. Därmed ökar behovet av en ”kulturens röst” som bevakar och tillvaratar kulturlivets intressen.

Lindesbergs kommun söker varumärkesutvecklare

Vill du vara med och tillsammans med andra aktörer utveckla och marknadsföra den unika miljön, platserna och möjligheterna som utmärker Lindesbergs kommun? Vill du bidra till att stärka kommunens varumärke och attraktionskraft? Lindesbergs kommun söker varumärkesutvecklare - en nyinrättad tjänst på Tillväxtförvaltningen. Läs mer på lindekultur.se >>

Regionala kultursatsningen på scenkonst utanför tätort fortsätter i Örebro län

Den regionala kultursatsningen "Scenkonst utanför tätort" fortsätter våren 2023 med nya möjligheter för ideella föreningar och lokalhållare på mindre orter i Örebro län att erbjuda professionell teater och scenkonst - däribland Ullergården i Frövi, Resta bygdegård i Ramsberg, Vasselhyttans bygdegård i Storå, Vretens kurs- och lägergård i Östra Öskevik och Hammarby bygdegård i Nora. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Riksteaterförening: Vårterminens program

Lindesbergs Riksteaterförening presenterar vårterminen 2023 tre teaterföreställningar: Lördag 25 februari "Kolarhistorier av Dan Andersson" i Lindesbergs Folkets Hus; Söndag 5 mars "Ödeläggaren" i Nora Teater; Söndag 26 mars "Vad vi ljuger om när vi ljuger om Italien" i Vasselhyttans Bygdegård. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Hembygdsförenings program 2023

Arkeologen Johnny Rönngren berättar om de utgrävningar som gjorts i Lindesberg. Lars Nordmark håller föredrag om tjuvskyttar och mordbrännare. Arne Johnsson berättar om sitt Lindesberg och dikterna som blev. Det är några av de föreläsningar som Lindesbergs Hembygdsförening presenterar i sitt program för 2023. Läs mer på lindekultur.se >>

Fedora på Met i New York - nästa opera på bio i Lindesberg

Vårterminen 2023 livesänder Folkets Hus och Parker operaföreställningar på Metropolitan i New York till biografer i hela Sverige - däribland Lindesbergs Bio som genom Lindesbergs Filmstudios Operasektion visar fyra föreställningar våren 2023: Feodora (14 januari), Lohengrin (18 mars) Rosenkavaljeren (15 april) och Don Giovanni (20 maj). Läs mer på lindekultur.se >>

Kammarmusik till minne av förintelsens offer

Lördag 28 januari kl 16:00 presenterar Nora/Bergslagens Kammarmusikförening "Kammarmusik till minne av förintelsens offer" på Åkerby herrgård. Konserten är den tredje av fem på temat Jorden Runt. Musik av Pavel Haas, Hans Krasa och Viktor Ullmann varvas med Maciej Zarembas berättelse om modern och mormoderns flykt undan förintelsen. Läs mer på lindekultur.se >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Lindesbergspoeten Eva B Magnusson är död

I en ålder av 83 år har poeten Eva B Magnusson, Lindesberg, avlidit.Trots sin relativt sena författardebut hann hennes skrivande uppskattas och uppmärksammas på många olika håll, skriver Nerikes Allehanda. Läs mer >>

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Med reservation för eventuella ändringar - se uppdaterad evenemangskalender på lindekultur.se >>

Vecka 2: 9-15 januari:

11 januari: Resta Bygdegård: Eva Eastwood >> OBS: 19 april: Resta bygdegård: Eva Eastwood - extraföreställning >>

12 januari: Lindesbergs Fotoklubb: Årsmöte >>

13 januari:
Martin Almgren på Riff Musik Bar >>

14 januari: Lindesbergs Konstförening: Vernissage på ny utställning >>

14 januari: Opera på bio: Fedora: Lindesbergs Bio (Folkets Hus) >>

15 januari: Svalbo Café: The Bagari-Hayes >>

Vecka 3: 16-22 januari:

21 januari: Släktforskningens dag: Öppet hus i Lindesberg >>

Vecka 4: 23-29 januari: