Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 11)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 11)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg:

• Den mest kompletta nyhetskanalen: Läs veckans kulturnyheter 6-12 mars i sammandrag.
  • Den mest kompletta evenemangskalendern: Se aktuella kulturevenemang 13-22 mars.
  • Den mest lästa kulturkanalen i Lindesberg: Senaste veckan (7 dagar) har LindeKultur haft 5.800 sidvisningar = 827 sidvisningar/dag i genomsnitt.

Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler:

• Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>
  • Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
  • Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se >>

Evenemang ställs in på grund av Corona-viruset

Nyheter • Mar 12, 2020 08:00

Från och med 12 mars är det förbjudet att anordna allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 500 deltagare i hela Sverige, enligt beslut av regeringen för att motverka spridningen av Corona-viruset. I Lindesberg berörs evenemang i Lindesberg Arena och mindre evenemang som skjuts upp av hänsyn till medverkande och publik. Läs mer på lindekultur.se >>

Met-operan på bio INSTÄLLD

Publicerat Mar 07, 2020 09:00

Lördagens föreställning av Richard Wagners episka klassiker ”Den flygande holländaren” på Lindesbergs Bio i direktsändning från Metropolitan Opera i New York har ställts in. Så här skriver Met: "We regret to inform our audience that all Met performances have been canceled through March 31, effective immediately. If you have pre-purchased tickets for this Live in HD, please contact your cinema directly for more information." Läs mer på metopera.org >>

Ramsbergs kulturcentrum bjuder på teaterföreställning

Nyheter • Mar 11, 2020 08:00

Fredag 13 mars kl 19:00 ges ”Ingen konst” i Resta bygdegård (Ramsberg) - en svart komedi som utspelar sig i en trailerpark i Kalifornien med Eva Ahremalm och Lasse Forss på scen. Föreställningen ingår i den regionala satsningen på scenkonst utanför tätort. Och Ramsbergs Kulturcentrum bjuder på en gratisföreställning av pjäsen med medel från Återbruksdagarna i Ramshyttans skola. Läs mer på lindekultur.se >>

Så ska Tillväxtförvaltningen i Lindesberg spara fem miljoner i år

Publicerat Mar 09, 2020 12:30

Tillväxtförvaltningen i Lindesbergs kommun ska spara fem miljoner kronor under 2020 - bland genom att ta bort två tjänster på biblioteket, minska föreningsbidragen och minska marknadsföringsbidrag till föreningar. Vad detta kan få för konsekvenser redovisas i konsekvensbeskrivningar för respektive besparing. Läs mer på lindekultur.se >>

Hyttans Hemligheter i Löa får stöd från bankstiftelsen även i år

Nyheter • Mar 09, 2020 16:43

I sommar hålls teatervandringen Hyttans hemligheter i Löa Hytta för fjärde året - och även i år får arrangerande Löa Hembygdsförening ekonomiskt stöd från Sparbanksstiftelsen Bergslagen. "Årets bidrag på 80.000 kronor var avgörande för att vi skulle våga satsa även i år", säger projektledare Eva Persson i ett pressmeddelanden från Bergslagens Sparbank som ägs av Sparbanksstiftelsen Bergslagen. Läs mer på lindekultur.se >>

Gunilla Dovsten ställer ut på Galleri Nord i Örebro

Publicerat Mar 12, 2020 17:44

Lördag 21 mars kl 12-16 är det vernissage på Galleri Nord på Storgatan 29 i Örebro där Gunilla Dovsten (keramiker i Lindesberg) tillsammans med Thomas Fredriksson ställer ut. Utställningen pågår till och med 3 april. ”Välkommen till en spännande utställning som under tystnad ’talar’ till betraktaren”, skriver Galleri Nord. Läs mer på lindekultur.se >>

Släktforskare föreläser om protokoll från sockenstämmor

Publicerat Mar 08, 2020 08:00

Tisdag 24 mars kl 19:00 bjuder Linde Bergslags Släktforskarförening in till föreläsning på Lindesbergs stadsbibliotek med Lars Hammarén om protokoll från sockenstämmor. Föreläsningen är öppen för alla intresserade och kostar 20 kronor i entré. Läs mer på lindekultur.se >>

Påskmarknad i Stripa bjuder in knallar

Publicerat Mar 10, 2020 09:00

Lördag 4 april kl 10-16 hålls påskmarknad i Stripa gruvmiljö - en färggrann vårmarknad med knallar både ute och inne som säljer närproducerad mat, kvalitetsprodukter, blommor, choklad med mera. Läs mer på lindekultur.se >>

Kyrkbergets Vänner: Detta händer på Kyrkberget i år

Publicerat Mar 08, 2020 09:00

Kyrkbergets Dag 10 maj, Kulturarvsdagen 11 september och Julmys på Kyrkberget 22 november. Det är några av de evenemang som föreningens Kyrkbergets Vänner i Lindesberg bjuder in till i år. Samtidigt fortsätter renoveringen av Kägelbanan varför föreningen behöver fler stödmedlemmar och fler frivilliga krafter som kan hjälpa till. Läs mer på lindekultur.se >>

Örebro läns museum söker sommarvärdar till Siggebohyttan

Publicerat Mar 12, 2020 16:53

Örebro läns museum söker två engagerade museivärdar som ska delta i arbetet med att driva Siggebohyttans bergsmansgård under sommaren 2020. ”Som museivärd kommer du att vara museets ansikte utåt på Siggebohyttan - därför ser vi att du är en glad och utåtriktad person som ser värdet i bra service och gott värdskap”. Läs mer på lindekultur.se >>

Kulturskolan Garnalia i Lindesberg söker danspedagog

Publicerat Mar 12, 2020 11:45

Kulturskolan Garnalia - Lindesbergs kommunala kulturskola - söker danspedagog som kommer att undervisa barn och unga i kulturskolans kurser inom danslek, dansmix och jazzdans. ”Tillsammans med kollegor kommer du vara en del av kulturskolans verksamheter "Kultur i förskolan" och "Kultur i skolan" där ni tillsammans med eleverna gör en mindre föreställning/framträdande varje termin”. Läs mer på lindekultur.se >>

Kulturskolan Garnalia i Lindesberg söker musiklärare

Publicerat Mar 10, 2020 15:01

Kulturskolan Garnalia - Lindesbergs kommunala kulturskola - söker en musiklärare till Storåskolan med ca 50 % undervisning i skolår 6-9. Beroende på den sökandes kompetens kan tjänsten utökas till 80% i kombination med undervisning inom kulturskolans frivilliga verksamhet. Läs mer på lindekultur.se >>

Litteratur på nationella minoritetsspråken

Nu släpper Kulturrådet katalogen om litteratur på nationella minoritetsspråk. Syftet är att underlätta för bibliotek och läsare att få tillgång till litteratur på våra fem nationella minoritetsspråk - finska, jiddisch, meänkeli, romska och samiska språken. Läs mer och ladda ned katalogen >>

Kulturnätverket i Lindesbergs kommun

Kulturnätverket i Lindesbergs kommun är en sluten grupp på Facebook där alla som är med kan skicka ut och diskutera frågor, förslag och inbjudningar av mer intern karaktär. Syftet med Kulturnätverket i Lindesberg är det samma som numera nedlagda Nätverket Lindekultur - ”att genom samverkan och samordning nå samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg”. Skillnaden är namnet och kopplingen till nyhetskanalen LindeKultur för att särskilja att nätverket INTE är det samma som nyhetskanalen. Nätverket finns för att samla olika aktörer till gemensamma aktiviteter. Gruppen Kulturnätverket i Lindesbergs kommun på Facebook administreras initialt av Gunilla Dovsten.

Över 100 utställare har nu anmält sig till LindeDagen onsdag 13 maj 2020 - se här vilka och vilka platser som finns kvar att boka >> ● LindeDagen genomförs för sjätte året i rad och har etablerats som en uppskattad folkfest i Lindesberg - och en unik möjlighet för företag, föreningar, offentlig service och andra verksamheter i Lindesbergs kommun att presentera sig för nya målgrupper under trivsamma former. Läs mer om LindeDagen 2020 >> ● Gå direkt till anmälan för utställare på LindeDagen. >>

Alla evenemang >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se >>

Lördag 14 mars kl 17:00 bjuder Andra Ord på musik i väntan på våren i Lindsbergs kyrka.

Fredag 13 mars:

Lördag 14 mars:

Tisdag 17 mars:

Onsdag 18 mars:

Torsdag 19 mars:

Fredag 20 mars:

Lördag 21 mars:

Söndag 22 mars:

Kommande filmer på Lindesbergs Bio:

Björn Persson meddelar: "Filmbolaget drar tillbaka den kommande premiären på "A Quiet Place Part II" på grund av Coronaviruset. Nu har tre filmer försvunnit den vägen (även Bond och Peller Kanin 2). Vi får hålla tummarna att vi kan fortsätta visa film på bion. Men de närmaste veckorna ser lite tunna ut. Därför kort framförhållning."

Läs mer om kommande filmer och eventuellt tillkommande filmer på Lindesbergs Bio på upplevlindesberg.se/bio >>

Utställningar:

Elevutställning av Lindeskolans IM-program i Kursen bildprofil. Pågår till 20 mars på Lindesbergs Stadsbibliotek.

Lasse Åbergs Art's fun: Utställning i Konstrummet, Lindesbergs stadsbibliotek. Visuella hyss och grafiska spratt från Lasse Åbergs flitiga penna. Utställningen visar grafik och original. Pågår 14 mars-15 april under stadsbiblioteket ordinarie öppettider: måndag-onsdag 10-19, tor 10-17, fre 10-18, lör 10-14

"100 gravar du måste se innan du dör”: Utställningen i kulturarvshörnan på Lindesbergs stadsbiblioteket om några utvalda personer vars gravar kommer att finnas med i den kommande kultur-appen som släpps i april. Utställningen pågår till och med 5 juni och kan ses under bibliotekets ordinarie öppettider: måndag-onsdag kl. 10.00-19.00, torsdag kl. 10.00-17.00, fredag kl. 10.00-18.00 och lördag kl. 10.00-14.00. Läs mer på lindekultur.se >>

Miniatyrstaden Lindesberg: Lindesbergs Hembygdsförening visar Miniatyrstaden Lindesberg i Blombergska gården (Kungsgatan 48): Onsdagar kl 15-17. Lördagar 11-14. Grupper kan även tas emot andra tider efter särskild överenskommelse. Läs mer om Miniatyrstaden Lindesberg >>

Lindesbergs Hembygdsförening: Affischutställning om sägner på ICA Supermarket om Lindesbergs mest kända sägner. Läs mer på lindekultur.se >>

Skyltfönsterprojektet - ett konstprojekt som drivs av Lindesbergs Konstföreningen där inbjudna konstnärer fyller tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst. Läs mer på Lindekultur.se >>

För fler evenemang i Lindesbergs kommun - se upplevlindesberg.se >>

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se