Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 2)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 2)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal, regional och nationell nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler: ● Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >> ● Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >> ● Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Henriks film om Ramsberg - återvändarens hyllning till hembygden

Det började som ett filmprojekt för att marknadsföra cykelleder i Ramsberg. Det blev något mer - ett filmcollage över det mesta av det bästa med Ramsberg under två år. Filmen "Ramsberg är många saker" är en hyllning till hembygden av återvändaren Henrik Björkman. Läs mer på lindekultur.se >>

Fedora på Met i New York - nästa opera på bio i Lindesberg

Vårterminen 2023 livesänder Folkets Hus och Parker operaföreställningar på Metropolitan i New York till biografer i hela Sverige - däribland Lindesbergs Bio som genom Lindesbergs Filmstudios Operasektion visar fyra föreställningar våren 2023: Feodora (14 januari), Lohengrin (18 mars) Rosenkavaljeren (15 april) och Don Giovanni (20 maj). Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Konstförening ställer ut verk av Lena Jerlström

Lördag 14 januari kl 11 bjuder Lindesbergs Konstförening in till vernissage av årets första konstutställning med verk av textilkonstnären Lena Jerlström som visas till 16 februari. I samband med vernissagen lämnar föreningen ut vinsterna i 2022 års konstlotteri. Läs mer på lindekultur.se >>

The Bagari-Hayes Project på årets första musikkväll i Svalbo

Söndag 15 januari kl 17:00 är det dags för årets första musikkväll i Svalbo med The Bagari-Hayes Project. Musikkvällar i Svalbo arrangeras nu för 13:e året i följd - numera med Mia Nordberg som arrangör efter Moa Rudebert, "Det kommer vara samma upplägg som förut, söndagkvällar och ute på vår scen, vi hoppas på en fin sommar,” hälsar Mia i ett pressmeddelande. Läs mer på lindekultur.se >>

"Historjá - stygn för sápm" - vårterminens första filmstudio-film I Lindesberg

Torsdag 19 januari kl 19:00 presenterar Lindesbergs Filmstudio vårterminens första film - "Historjá - stygn för sápm" - en poetisk och drabbande skildring av den samiska konstnären Britta Marakatt-Labba. Hennes konst beskriver den samiska kulturen, idag och historiskt. Den skildrar även samernas rennäring, som i grunden hotas av den globala klimatkrisen. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Filmstudio: Vårterminens program

Lindesbergs Filmstudio presenterar åtta filmer på Lindesbergs Bio i Folkets Hus under vårterminen 2023 - sju filmstudiofilmer från sju olika länder som vanligtvis inte visas på bio + en finsk extrafilm som är gratis för alla. Läs mer på lindekultur.se >>

Släktforskningens Dag firas med Öppet Hus i Lindesberg

Lördag 21 januari firas Släktforskningens Dag med Öppet Hus kl 10-15 i Linde Bergslags Släktforskarförenings lokal i Sandströms (Banvägen 26) i Lindesberg. Vill du komma igång med släktforskning? Kom så berättar vi, hälsar föreningen som har genomgång av ArkivDigital kl 11:00 och SVAR (Digitala forskarsalen) kl 13:00. Läs mer på lindekultur.se >>

Musik för livet med Janne Schaffer i Lindesberg på Förintelsens minnesdag

Fredag 27 januari kl 19:00 uppmärksammas Förintelsens minnesdag i Lindesberg med "Musik för livet" i Lindeskolans aula - en minnesstund med musik av Janne Schaffer och Jonas Gideon. Bertil Oppenheimer deltar med en berättelse om sina föräldrar och svensk flyktingpolitik. Läs mer på lindekultur.se >>

Skinnskattebergs Kammarmusikförening firar 50 år

Lördag 11 februari kl 16:00 inleder Skinnskattebergs Kammarmusikförening sitt jubileumsår 2023 med konsert av Matti Andersson (accordeon), Anders Hagberg (flöjt) och Per Jonsson (bas) i Kulturhuset Korpen. I direkt anslutning till konserten blir det årsmöte med förtäring. Läs mer på lindekultur.se >>

Nu har anmälan öppnat för LindeDagen 24 maj 2023

Lindesbergs Rotaryklubb hälsar nu utställare välkomna att anmäla sig till sjunde LindeDagen som hålls onsdag 24 maj 2023 kl 16-19 efter Strandpromenaden i sjöstaden Lindesberg. Nytt för 2023 är att utställare bokar utställarplats direkt vid anmälan och eftersom antalet utställarplatser är begränsat är det "först till kvarn" som gäller. Läs mer på lindekultur.se >>

LindeDagen: 68 utställare redan anmälda

Fyra dagar efter att anmälan öppnades i måndags är 68 utställare anmälda till LindeDagen 24 maj:

• Område A: 5 anmälda - 3 platser kvar
  • Område B: 25 anmälda - 39 platser kvar
  • Område C: 5 anmälda - 6 platser kvar
  • Område D: 21 anmälda - 3 platser kvar
  • Område E: 11 anmälda - 25 platser kvar
  • Område F: 1 anmäld - som vill vara i Pumphuset)

Anmälan till LindeDagen 2023:

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Dags att börja bygga lådbil till Trollrallyt 2023

Lördag 27 maj kommer lådbilsfesten Trollrallyt 2023 i Lindesberg att avgöras: "Planeringen är i full gång. Har du börjat bygga din lådbil än?" skriver arrangörerna: Anmälan och mer information kommer! Är du intresserad av att sponsra eventet? Skicka ett mail till trollrallyt@lindeportalen.se. Läs mer om Trollrallyt 2022 >>

Årets första fotobrev från fotograf Björn Dahlfors

Årets första fotobrev från fotograf Björn Dahlfors i Storå börjar med lite självkritik, för att sedan ge ett boktips som verkligen är gripande. Efter det låter sig Björn intervjuas av AI. Till sist bjuder han som alltid på en tidigare opublicerad bild: "Denna gång har jag grävt mig lång bak i arkivet till tiden då mediet var dia-film. Läs senaste fotobrevet >>

Linde Bergslags församling bjuder in till MåBraKör

Utan krav träffas vi och sjunger allt från pop till visa. Inga förkunskaper behövs och vi sjunger för att må bra och ha roligt! Är du osäker, kom och prova! Start onsdag 1 februari kl. 18:00 i Lindesbergs Församlingshem. Ledare: Anna Andersson, Församlingsmusiker. Läs mer >>

Dags igen för Damkören Akvileja

Tisdag 17 januari kl 19:00 börjar Damkören Akvileja vårens termin. Vill du också sjunga med i kören? Skicka ett mail till damkorenakvileja@gmail.com så får du mer information. Läs mer på körens Facebook-sida >>

Spanien nästa för killarna i Stew – får hjälp av lokala företag

Med start den 3 februari ger sig killarna i det lindesbergsbaserade rockbandet Stew ut på en 10 dagar lång turné i ett soligt Spanien. För att underlätta den över 800 mil långa resan har bandet dessutom fått mycket välkommen hjälp från två lokala företag som ställer upp och sponsrar killarna. Läs mer på lindenytt.com >>

Operabubbel och karaoke – nya satsningar i Folkets Hus

Tre månader har hunnit gå sedan Elin Olofsson tog över restaurangen i Folkets Hus i Lindesberg. Med bland annat en lyckad satsning på julbord i ryggen så kan hon konstatera att uppstarten av verksamheten har gått över förväntan och redan nu är fler spännande nyheter i antågande. Bland annat har Elin inlett ett samarbete med föreningen Folkets Hus och Parker, som arrangerar livesändningar av operaföreställningar, som har premiär nu på lördag. Läs mer på lindenytt.com >>

Stort intresse för capricen – trots ekonomisk oro

Trots rusande elpriser och hög inflation har Manskören Harmoni inte sett några tendenser till ett svalare intresse för deras stora show i vår – Caprice 2023. Fram till dags dato har drygt 3000 biljetter sålts och det är i nivå med hur det brukar se ut en månad efter biljettsläppet. – Jag ser inget som tyder på att vi inte kommer att sälja slut i år också, kommenterar Roland Hellsing, Manskören Harmoni. Läs mer på lindenytt.com >>

Nya möjligheter att se "Minnen från Jalta" i Nora

Ett nytt år och nya möjligheter att se "Minnen från Jalta", meddelar Stadra Teater som spelar lördagar och söndagar kl 15.00 i Bergslagens minsta teater: 4 - 5 februari; 11 - 12 februari; 18 - 19 februari; 4 - 5 mars; 11 - 12 mars Läs mer>>

Folk och Kultur 8-11 februari i Eskilstuna

Nu är programmet klart för Folk och Kultur som går av stapeln för sjätte gången 8-11 februari i Munktellstaden, Eskilstuna. Konventet är deltagarstyrt och skapas tillsammans med Kultursverige med fokusområden som spänner från barn och unga, krisberedskap, integration till kulturens betydelse i en demokrati. Med över 200 programinslag och över 170 medverkande organisationer och företag manifesteras vikten av konstens och kulturens betydelse i hela landet. Läs mer >>

Göteborg Film Festival: Se filmer hemifrån

Med ett onlinepass till Göteborg Film Festival (27 januari-5 februari) får du möjlighet att se filmer som inte visas någon annanstans just nu – och du behöver inte ens lämna hemmet. För bara 350 kronor kan du under 11 dagar ta del av ett noga kurerat urval av festivalfilmer, intervjuer och festivalkänsla – oavsett var i Sverige du befinner dig. Läs mer >>

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Med reservation för eventuella ändringar - se uppdaterad evenemangskalender på lindekultur.se >>

Vecka 2: 9-15 januari:

13 januari: Martin Almgren på Riff Musik Bar >>

14 januari: Lindesbergs Konstförening: Vernissage på ny utställning >>

14 januari: Opera på bio: Fedora: Lindesbergs Bio (Folkets Hus) >>

15 januari: Svalbo Café: The Bagari-Hayes >>

Vecka 3: 16-22 januari:

19 januari: Lindesbergs Filmstudio: Historjá - stygn för sápmi: Lindesbergs Bio >>

21 januari: Släktforskningens dag: Öppet hus i Lindesberg >>

Vecka 4: 23-29 januari:

26 januari: Lindesbergs Fotoklubb: Arbetsmöte >>

27 januari: Förintelsens minnesdag med "Musik för livet": Lindeskolans aula, Lindesberg >>