Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 30-31)

Mynewsdesks nya design ger LindeKultur nytt utseende

Mynewsdesk har lanserat en helt ny design för plattformen - och det ger LindeKultur ett nytt utseende (se nya startsidan):

Nyhetsflödet är det samma som tidigare - men i ny form (se Nyhetsarkiv) som den mesta nyhetskanalen för och om kulturlivet i Lindesberg:

Evenemangskalendern är den samma som tidigare - men i ny form (se Event) som den mesta kulturkalendern för och om kulturlivet i Lindesberg:

Mynewsdesk har idag 77.000 kommunikatörer som använder plattformen för att nå ut med sina budskap till journalister, medier och andra viktiga målgrupper. Med den nya designen blir plattformen mynewsdesk.com uppdaterad och anpassad för att möta EU:s nya direktiv för ökad tillgänglighet. Läs mer på mynewsdesk.com >>

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal och regional nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler:

• Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>
  • Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>
  • Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet  >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Förslag till medborgarförslag: Gör förra LIBO-kontoret till Föreningarnas Hus i Lindesberg

29 JULI: I april 2019 flyttade kommunala bostads- och fastighetsbolagen LIBO/FALAB till nya lokaler på Kristinavägen 20 i Lindesberg. Sedan dess har de tidigare kontorslokalerna på Banvägen 28 stått tomma - och sedan en tid ligger fastigheten ute till försäljning. Därför väcks nu ett förslag till medborgarförlag om att göra om fastigheten till Föreningarnas Hus - en central mötesplats för delaktighet, samverkan och utveckling för alla ideella föreningar som är verksamma i Lindesberg. Läs mer på lindekultur >>

• PS: Tre föreningar och 12 privatpersoner har redan anmält att de ställer sig bakom medborgarförslaget

Tillväxtutskottet (med ansvar för kulturfrågor) kan bli egen tillväxtnämnd i Lindesbergs kommun

25 JULI: De politiska partierna i Lindesbergs kommun är eniga i sina remissvar: Tillväxtutskottet (med ansvar för bland annat kulturfrågor) bör bli en egen tillväxtnämnd från 2021. Men det råder delade meningar om hur många ledamöter nämnden ska ha - 9 eller 11 ledamöter. Läs mer på lindekultur.se >>

• PS: Miljöpartiet har nu inkommit med remissvar: "Vi anser att tillväxtutskottet blir tillväxtnämnd, men att kulturförvaltningen (kultur, fritid, föreningsliv och turism/besöksnäring) läggs i egen nämnd igen", meddelar Inger Griberg.

Örebro läns museum om Järle kvarndamm: Historia att glömma eller att minnas?

18 JULI: "Det finns nästan alltid möjligheter att förena natur och kultur, men då måste man både ge och ta, rucka på principer och jämka insatser. Om viljan finns kan både dammarna räddas och fisken få vandra", skriver Örebro läns museum på affischtavlor som satts upp vid Järle kvarndamm - utanför skyddsområdet i anslutning till de stödband som flyttats från bron. Läs mer på lindekultur.se >>

Konsertkväll i Ställdalen med Kapell Malén

30 JULI: Fredag 7 augusti från kl 17:00 välkomnar Ställdalens Byalag och ABF till en konsertkväll med servering i Folkets Trädgård Ställdalen med Kapell Malén (Lindesberg) som bjuder på "Folkmusik från Bergslagen med Kapellets egen krydda". Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Hembygdsförening återstartar med utflykt till fornminnesområde

28 JULI: Onsdag 5 augusti kl 18:00 återstartar Lindesbergs Hembygdsförening årets programverksamhet med utflykt till den vikingatida bosättningen vid Råsvalslund i Guldsmedshyttan utanför Lindesberg där Örebro länsmuseums arkeolog Martin Edlund visar området. Samåkning från Blombergska gården 17.30. Avgift 40 kr. Läs mer på lindekultur.se >>

Louise Hoffsten ger konsert på Svalbo Café

28 JULI: Lördag 8 augusti kl 19:00 kommer Louise Hoffsten till Svalbo Café. Tillsammans med sin musiker kommer Louise att spela ett axplock från hennes långa karriär. Begränsat antal biljetter säljs enbart via nordic.se. Läs mer på lindekultur.se >>

Ljusstråk i Nora bergslag trotsar pandemin och firar 20-årsjubileum

27 JULI: Ljusstråk - en kulturslinga genom Nora bergslag som i år firar 20-årsjubileum - kommer att genomföras som planerat 5-6 september med bland annat flera utställande gäster från Lindesberg. "Trots rådande corona-pandemi planerar vi för att genomföra ett säkert evenemang eftersom vi tror att Ljusstråk är viktigare än någonsin att genomföra", meddelar arrangerande Föreningen Ljusstråk. Läs mer på lindekultur.se >>

Dags igen för friluftsgudstjänst i Bäckegruvan

26 JULI: Söndag 2 augusti kl 11:00 är det åter igen dags för ekumenisk friluftsgudstjänst vid det gamla Betaniakapellet i Bäckegruvan (Gammelbo) som byggdes för 106 år sedan. Det är en lite annorlunda friluftsgudstjänst som följs av information om byns och den forna baptistförsamlingens verksamhet som upphörde för mer än 40 år sedan. Läs mer på lindekultur.se >>

Sommarmusik i Fellingsbro kyrka med ”Jazz på svenska och andra språk”

26 JULI: Torsdag 30 juli kl 19:00 bjuder Näsby Fellingsbro församlingar in till årets femte Musik i sommarkväll - den här gången i Fellingsbro kyrka med Jan Allan, Fredrik Olsson och Mats Dimming som bjuder på ”Jazz på svenska och andra språk”. Besökarantalet är begränsat och de första drygt 40 personerna släpps in. Läs mer på lindekultur.se >>

Kulturskolan Garnalia i Lindesberg söker musiklärare

22 JULI: Kommunala Kulturskolan Garnalia i Lindesberg söker musiklärare till Fröviskolan för undervisning åk 7-9. Beroende på den sökandes kompetens kan tjänsten utökas till 100% i kombination med undervisning inom kulturskolans frivilliga verksamhet. Ansök senast 29 juli 2020. Läs mer på lindekultur.se >>

Sommarmusik i Näsby kyrka med "Grabbarna från Eken"

19 JULI: Torsdag 23 juli kl 19:00 bjuder Näsby Fellingsbro församlingar in till årets fjärde Musik i sommarkväll - den här gången i Näsby kyrka (Frövi) med "Grabbarna från Eken" - Kim Persson, Samuel Linderström och Tommy Lundgren. Besökarantalet är begränsat och de första drygt 40 personerna släpps in. Läs mer på lindekultur.se >>

Dags för sommarens tredje vernissage på Perssons Magasin

18 JULI: Lördag 25 juli är det dags för sommarens tredje vernissage på Perssons Magasin i Västra Löa. Under sommarens sista utställarperiod (25 juli-16 augusti) ställer Charlotta Lindvall, Anton Lindvall och Nathalie Sundberg ut i stora rummet och Towe Dam ställer ut i Kaféet Vita stugan. Läs mer på lindekultur.se >>

SVT: Myndigheter på kollisionskurs – Länsmuseet trappar upp kampen om Järle

22 JULI: Senare i år väntas Mark- och miljödomstolen avgöra om Naturvårdsverket ska få genomföra sina planer på att riva en del av den gamla kvarndammen i Järle. En de främsta motståndarna är Örebro länsmuseum. Se inslaget på svt.se >>

Kulturnätverket i Lindesbergs kommun är en sluten grupp på Faceboo där alla som är med kan skicka ut och diskutera frågor, förslag och inbjudningar av mer intern karaktär. Syftet med Kulturnätverket i Lindesberg är det samma som numera nedlagda Nätverket Lindekultur - ”att genom samverkan och samordning nå samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg”. Skillnaden är namnet och kopplingen till nyhetskanalen LindeKultur för att särskilja att nätverket INTE är det samma som nyhetskanalen. Nätverket finns för att samla olika aktörer till gemensamma aktiviteter. Gruppen Kulturnätverket i Lindesbergs kommun på Facebook administreras initialt av Gunilla Dovsten.

● Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.sePublicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Evenemang - med reservation för eventuella ändringar

2 aug: Friluftsgudstjänst i Bäckegruvan :: Gammelbo

2 aug: Sommarsöndag - men bara med servering utomhus :: Munkhyttans skolmuseum

2 aug: Musikkväll: En Csardas till kaffet :: Svalbo Café

5 aug: Guidning och skattletning längs vandringsleden :: Siggebohyttans bergsmansgård

5 aug: Den vikingatida bosättningen vid Råsvalen :: Samåkning från Blombergska gården, Lindesberg

6 aug: Musik i sommarkväll :: Spannarboda kyrka

7 aug: Konsert med Kapell Malén :: Folkets trädgård i Ställdalen

8 aug: Återstart med lördagsöppet :: Blombergska gården, Lindesberg

8 aug: Ljusstråk - vernissage för samlingsutställning :: Bryggeriet, Nora

8 aug; Konsert med Louise Hoffsten :: Svalbo Café

13-14-15 augusti: Flydda tider - en historisk vandring genom Lindesberg :: Lindesbergs centrum

15 aug: Ramsbergsdagen 2020 :: Ramsberg

16 aug: Musikkväll i Svalbo: Bagari Hayes Project :: Svalbo Café

18 aug: Sommarorgel med Agnes (3) :: Linde bergslags församlings Facebook-sida

21 aug: Kommunalt kräftfiske i Lindesberg :: Bottenån och Strandpromenaden i Lindesberg

22 aug: Kustomträff :: Frövifors Pappersbruksmuseum

22 aug: Wedevåg Hembygdsförening: Familjedag/Kräftskiva :: Sommaro i Vedevåg

28 aug: Ullersätter: Sommarkväll i byn :: Ullergården, Ullersätter

Lindesbergs Bio:

Corona-pandemin gör att det inte går att planera filmer, meddelar Lindesbergs Bio; Filmbolagen flyttar om friskt efter vad som händer i USA. Nu har de tagit bort Mulans planerade premiär 19 augusti, än en gång flyttas Tenet, nu lovas världspremiär 26 augusti istället, en vecka före USA. Corona-anpassat är det dock på Lindesbergs Bio. Max 50 st. Sällskap får sitta ihop, men köp biljetter samtidigt, för mellan varje bokning så blir det automatiskt två lediga stolar. Dessutom är varannan rad avstängd. Bara platsreservering - allt för att Du ska känna dig trygg. Köper du förköp på bio.se behöver du inte ens stå i någon kassakö! "Klara" (!?) filmer just nu:

Utställningar:

Den nya vandringsleden från Siggebohyttans bergsmansgård.

Till 5 augusti: Sommarutställning: Bert Parsmo :: Kurs- och lägergården Vreten vid Fåsjöns strand i Öskevik.

Till 15 augusti: Elsa Beskow - en utställning av många av hennes böcker samt spel och filmer från hennes sagor :: Kulturcentrum i Ramsberg! Öppet tisdagar och torsdagar 11.00 - 12.00 och 17.00 - 18.00.

Till 16 augusti: Siggebohyttans bergsmansgård :: Öppet kl 11-17 alla dagar i veckan

Till 16 augusti: Sommarens trejde omgång av konstutställning :: Perssons Magasin, Västra Löa

Till 19 augusti: Konstbunkern i Örebro ställer ut i Lindesberg :: Galleri Konstrummet, Lindesbergs stadsbibliotek

Till 29 augusti: På tapeten - årets sommarutställning :: Frövifors Pappersbruksmuseum

Till september: Önskeutställningen :: Kulturarvshörnan, Lindesbergs stadsbibliotek

Hjälp oss att marknadsföra LindeKultur!

Vill du att fler ska följa kulturlivet i Lindesberg? Hjälp oss att marknadsföra LindeKultur genom att ladda ned, skriva ut och anslå någon av de affischer som vi tagit fram. Observera att nyhetskanalen LindeKultur drivs helt ideellt utan någon form av ekonomiskt stöd - därför behöver vi våra läsares hjälp att nå ännu fler läsare! Redaktionen tackar på förhand för hjälpen! Affischerna finns i mediearkivet >>

• Örebro

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).  ● E-postadress till redaktionen: info@lindekultur.se

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se