Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 41)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 41)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal och regional nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler: ● Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >> ● Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >> ● Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

...............................................................................

Kajsa och Johnny Karlsson "knyter ihop säcken" i Stripa

Lördag 30 oktober kl 11-17 bjuder smyckesmederna Kajsa och Johnny Karlsson in till "(sl)utställning" i Stripabryggeriets utställningslokal Gallerirum. "Efter 42 år som egna företagare är det dags att knyta ihop säcken och bjuda in till en hejdundrande visning av allehanda smycken ur vår produktion genom åren", meddelar de. Läs mer på lindekultur.se >>

Lindesbergs Fotoklubb åter igång med möten och tävlingar

Lindesbergs Fotoklubb - "mötesplatsen för fotointresserade i Lindesberg och Bergslagen" - är åter igång med klubbmöten med bildvisningar och de återkommande fototävlingarna - Månadens bild och Klubbmästerskap. Fotoklubben hälsar alla fotointresserade - även de som inte är medlemmar - välkomna till höstens månadsmöten. Läs mer på lindekultur.se >>

Örebro läns museum ordnar "bråkkalas" i Siggebohyttan

Lördag 16 oktober och söndag 17 oktober kl 11:00-12:30 båda dagarna ordnar Örebro läns museum bråkkalas (beredningsträff) på Siggebohyttans bergsmansgård där deltagarna i projektet 1kvm lin får bereda sitt egenodlade lin eller befintligt lin på plats, genom bråkning, skäktning och häckling. Läs mer på lindekultur.se >>

Författarkvällarna i Svalbo igång igen i höst

I höst återkommer författarkvällarna i stearinljusens sken i Svalbo med tre författarmöten - Martin Dyfverman om sin bok "En atelier i snö", Anna-Karin Palm som är aktuell med boken ”Jag skriver över ditt ansikte” och Kristina Sandberg som är aktuell med "En ensam plats". Läs mer på lindekultur.se >>

Författarkväll i Svalbo med Martin Dyfverman om sin anfader

Söndag 17 oktober kl 19.00 gästas Svalbo av Martin Dyfverman som har skrivit en bok om sin anfader Carl Johan Dyfverman - en av de största skulptörerna i Sverige i slutet på 1800-talet. Kommande författarkvällar på Svalbo: Anna-Karin Palm 31 oktober och Kristina Sandberg 21 november. Läs mer på lindekultur.se >>

Konstföreningen bjuder in till kväll kring konstnären Einar Persson

Tisdag 19 oktober kl 19 bjuder Lindesbergs Konstförening in till en kväll kring konstnären Einar Persson på Lindesbergs Stadsbibliotek med Thomas Kellerth och Dan Lekberg. Einar Persson (1918-2006) var grafiker och målare och bodde större delen av sitt liv i Karlskoga. Läs mer på lindekultur.se >>

Kulturskolans musikteater "Ren Aska" - en resa genom två världar

Lördag 23 oktober (kl 16:00 och 18:30) samt söndag 24 oktober (kl 16:00) bjuder Kulturskolan Garnalia in allmänheten till en fängslande resa genom två världar i musikteatern ”Ren Aska”. Det är gratis inträde - men biljetter måste beställas i förväg genom mail till kulturskolan@lindesberg.se. Läs mer på lindekultur.se >>

Trädens Viskningar - en interaktiv dansföreställning för de minsta

Lördag 23 oktober är det premiär för Trädens Viskningar - en interaktiv dansföreställning på Teater Martin Mutter i Örebro med Kazue Ikeda (koreografi, dans), Jessica Andrenacci (dans), Thomas Lundkvist (musik) och Kajsa Forsberg (scenografi, kostym). Läs mer på lindekultur.se >>

Genrepspublik sökes till Trädens Viskningar

Onsdag 20 oktober kl 15:00 är det genrep på Trädens Viskningar på Teater Martin Mutter, Beväringsgatan 6 i Örebro. Nu söks genrepspublik - barn i åldern 6 mån - 2 år och deras vuxna. Det är gratis men eftersom teatern behöver veta hur många som kommer måste en anmälan göras till info@martinmutter.com.

Folkmusik med Claes Ottelid & Stephan Jarl på Willboda

Söndag 31 oktober kl 14:00 spelar gitarristen Claes Ottelid och slagverkaren Stephan Jarl folkmusik på Willboda. Alla biljetter måste förbokas - och det finns fortfarande några biljetter kvar, meddelar Björn Tångeberg på Willboda. Läs mer på lindekultur.se >>

Julmarknader på gång i Lindesbergs kommun

Det lackar mot jul och när det nu är fritt fram för större folksamlingar planeras för julmarknader av olika slag i Lindesbergs kommun. Frövifors Pappersbruksmuseums satsar för säkerhets skull på en utomhusmarknad 20-21 och 27-28 november. Perssons Magasin håller sedvanlig julmarknad 13-14 och 20-21 november. Och Stallet Liljendal i Ramsberg håller julmarknad 20 november. Läs mer på lindekultur.se >>

Vinterkonsert med Martin och Johanna i Fellingsbro

Tisdag 7 december kl 19:00 ger Martin Almgren och Johanna Beijbom en stämningsfull vinterkonsert i Fellingsbro kyrka. Martin och Johanna kommer bjuda på musik ut egen katalog, tidslösa hits och stämningsfulla jullåtar. Läs mer på lindekultur.se >>

...............................................................................

27 okt: Skolbibliotekets dag på Lindeskolans bibliotek

Lindeskolans bibliotek har fått ett hedersomnämnande av Nationella Skolbiblioteksgruppen som utser Årets skolbibliotek. Onsdag 27 oktober firas och uppmärksammas detta när Lindeskolans bibliotek bjuder in till Skolbibliotekets dag för alla som vill veta hur ett bemannat skolbibliotek kan vara ett pedagogiskt stöd för elever och lärare på en skola. Läs mer på lindekultur.se >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

SVT: Besparing på Kulturskolan i Linde upprör

Lindesbergs kommun kommer göra en besparing på en halv miljon kronor inom Kulturskolans verksamhet. Kommunalrådet Magnus Storm (C) menar att besparingen är nödvändig och att det förhoppningsvis inte kommer märkas så mycket som kritikerna tror: "Jag tror inte det kommer ge någon märkbar förändring på Kulturskolan", säger han. Se inslaget på svt.se >>

Lindenytt: Stor underskott för skolorna i Lindesberg

Enligt barn- och utbildningsnämndens delårsprognos för 2021 väntas ett minusresultat på 17 miljoner kronor under året - utöver detta finns ytterligare besparingskrav på 4,5 miljoner kronor per år under 2022 och 2023. "En stor post är de ökade kostnaderna för skolskjutsar (minus nio miljoner) - det har blivit betydligt dyrare än vad vi trodde i början av året", berättar tillförordnad nämndordförande Magnus Storm (C). Läs mer på lindenytt.com >>

Stadra: Magnus Wetterholm får medalj och stipendium

Magnus Wetterholm - skådespelare och konstnärlig ledare på Stadra teater - har fått medalj av kungaparet på Stockholms slott med motivering "för framstående insatser inom kulturlivet i Bergslagen". Samtidigt har Magnus Wetterholm fått ett ettårigt arbetsstipendium på 80.000 kronor från Konstnärsnämnden. Stipendiet ges till konstnärer inom olika yrkeskategorier och genrer och syftar till att ge ökade möjligheter till fördjupning och att utveckla sitt eget konstnärskap.

Stadra: Dags igen att fira Wallindagen

Fredag 15 oktober kl 16.30 firas Wallindagen - till minne av Johan Olof Wallin (som skulle ha fyllt 242 år) - med en friluftstimme vid Wallins grotta i Stadra. En gång i tiden, när han var 18 år lite drygt, fick han börja sin bana som informator på Stadra åt de tre barnen Hedblad. Ännu idag vårdas minnet av Wallin på Stadra genom att samlas vid grottan. Läs mer på stadrateater.se >>

Nora: Cecilia Meyer ställer ut i Nora konsthall

Cecilia Meyer - konstnär från Örebro, utbildad på Konstfack, Kungliga Konsthögskolan och i Köpenhamn - ställer ut i Nora Konsthall 16 oktober-5 november 2021 med vernissage lördag 16 oktober kl 11-13. Konstnären Cecilia Meyer kommer att finnas på plats under vernissagen. Läs pressmeddelandet >>

Opera på Skäret sätter upp Maskeradbalen 2022

Opera på Skäret startar om efter pandemin med en uppsättning av Verdis opera Maskeradbalen. Den ges tolv gånger mellan den 30 juli och 28 augusti 2022. "Efter två inställda säsonger vill vi fira vår återkomst med det bästa som operakonsten erbjuder – ett praktverk av Verdi. Och självklart spelar vi precis så som Verdi tänkte, med mordet på Gustav III som bärande del i dramat", säger Alexander Niclasson, konstnärlig ledare. Läs mer på operapaskaret.se >>

Uttersberg: Kulturprogram i akustikreservat

Söndagen 17 oktober kl 14 framför Galleri Astleys stationshus i Uttersberg bjuder konstnärerna Malin Lobell och Lina Nordenström in till ett program med kulning, föredrag och poesi. Akustikreservatet avsattes som reservat 1992 tack vare att eldsjälen och galleristen Astley Nyhlen uppmärksammade dåvarande Domänverket (idag Sveaskog) på att skogens inramning gav en fantastisk akustik. Programmet är en del av av konstprojektet ”Jag håller en skog i mina händer”/ASK (Arbetsfält Samtida Konst) och är ett samarbete mellan konstnärerna Malin Lobell och Lina Nordenström GG. Läs mer på galleriastley.com >>

Nytt nummer av Tidskriften Periferi

Tidskriften Periferi har utkommit med sitt nummer 7 som bland annat innehåller dikter av Eva B Magnusson (Lindesberg) och Erik R. Lindström (fd rävforskare vid Grimsö forskningsstation) som medverkar med minnesbild från femtiotalet. Periferi är en kulturtidskrift med rötterna i Bergslagen. Läs mer och beställ tidskriften på periferi.eu >>

Tidskriften Periferi jubilerar med kulturafton

Lördag 23 oktober kl 17:30 firar Tidskriften Periferi treårsjubileum med en kulturafton i Allaktivitetshuset Sture i Skinnskatteberg. det blir en afton med musik & sång, poesi, utställning, bokbord och fika till självkostnadspris. Fri entré. Läs mer på periferi.eu >>

Riddarhyttan: Fredagsseminarium om ”true crime" I etern

Fredag 15 oktober kl 13.00-15.30 bjuder Kulturreservatets folkhögskola i Riddarhyttan in till fredagsseminarium: ”True crime" i etern. Medieforskaren Mats Hyvönen presenterar ett nystartat forskningsprojekt om P3 Dokumentär, ett av Sveriges Radios populäraste program någonsin och den i särklass största podden i Sverige med nästan 600 000 lyssnare en genomsnittlig vecka. Obligatorisk föranmälan till info@kulturreservatetsfhs.se

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Lindesbergs Bio: Se aktuellt bioprogram på lindesbergsbio.se >> >>

Lindesbergs Bibliotek: För mer information om öppettider och evenemang - se bergslagsbibblan.se >>

Läs mer i vår evenemangskalender på lindekultur.se/event >>

16-17 oktober:
 Linberedning på Siggebohyttans bergsmansgård >>

17 oktober:
Författarkväll i Svalbo: Martin Dyfverman >>

19 oktober: Lindesbergs Konstförening: Föreläsning om en grafiker från Karlskoga: Lindesbergs stadsbibliotek >>

23-24 oktober: Kulturskolan Garnalia: Ren Aska - en berättelse om två världar: Lindeskolans aula, Lindesberg >>

27 oktober: Skolbibliotekets Dag firas med öppet hus på Lindeskolans Bibliotek >>

28 oktober: Lindesbergs Filmstudio: Sound of metal: Lindesbergs Bio (Folkets Hus) >>

28 oktober: Lindesbergs Fotoklubb: Arbetsmöte: Fotoklubbens lokal >>