Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 47)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur (vecka 47)

Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun med två huvuduppgifter: ● Information & Marknadsföring - för att göra kulturlivet i Lindesberg mer känt både i och utanför kommunen; ● Bevaka & Granska - för att uppmärksamma kulturpolitiska frågor på kommunal och regional nivå av vikt för kulturlivet i Lindesberg.

Följ oss dagligen på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) - eller genom våra andra kanaler: ● Veckans nyhetsbrev från LindeKultur - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >> ● Följ LindeKultur på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt via epost när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >> ● Följ LindeKultur på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från LindeKultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

..................................................................................

Alla nyheter - se nyhetsarkivet >> Nyheter om kulturlivet i Lindesberg (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta nyheter är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Björn Lagermans BeeScanning vidareutvecklas till forskningscentrum

Björn Lagermans BeeScanning har gjort internationell succé som en revolutionerande AI-teknik för att rädda bin. Nu vidareutvecklas kunskaper och teknik från BeeScanning till The Swarm - ett forskningscentrum för framtidens jord- och skogsbruk med fokus på att förbättra markanvändningen för bin och andra pollinerare med hjälp av AI (Artificiell Intelligens). Läs mer på lindekultur.se >>

"Svart på vitt" - ny kulturarvs-utställning på Lindesbergs stadsbibliotek

I år blev inte Arkivens dag 14 november något publikt evenemang - men en ny utställning finns nu att se i kulturarvshörnan på Lindesbergs stadsbibliotek. Utställningen lyfter fram Carl Gustafsson (1837-1920) som var Lindesbergs förste fotograf. Läs mer på lindekultur.se >>

"Svart på vitt" på Arkivens dag - som får firas digitalt i år

I lördags (14 november) firades Arkivens dag över hela landet - i år med temat "svart på vitt". Men i år sätter pandemin stopp för de fysiska besöken på landets arkiv - däribland Lindesbergs kulturhistoriska arkiv som planerar för en utställning med gamla bilder på biblioteket som öppnar senare. Läs mer på lindekultur.se >>

Digital filmstudio i väntan på "bättre biotider"

Det blir inga filmstudio-visningar på biografen i Lindesberg denna termin på grund av corona-restriktionerna - men i väntan på "bättre biotider" erbjuder Lindesbergs Filmstudio genom SFF (Sveriges Förenade Filmstudios) tillgång till en digital filmstudio på play.filmstudio.se. Läs mer på lindekultur.se >>

Modellbyggarnas kalender 2021 nu klar

Snart dags för nytt år - och därmed en ny utgåva av Modellbyggarnas kalender 2021 som nu är klar. Kalendern ges ut av Lindesbergs Hembygdsförening och finns att köpa för 60 kronor på Blombergska Bokhandeln i Lindesberg eller beställas från Lindesbergs Hembygdsförening genom epost med namn och adress till lindefh@telia.com. Läs mer på lindekultur.se >>

Förnyad På Tapeten och samlarutställning på Frövifors Pappersbruksmuseum 2021

Årets utställning På Tapet fortsätter 2021 i förnyad form och en annan utställning kommer att handla om samlande i olika former - allt på temat papper. Frövifors Pappersbruksmuseum - som utsetts till Årets Arbetslivsmuseum 2021 - fortsätter att berätta om papprets existens i människors liv genom historien. Läs mer på lindekultur.se >>

Linde Energi belönar lokala hjältar med Energiklappen

Linde energi brinner för ett levande Bergslagen och vill uppmärksamma och uppmuntra lokala hjältar. Därför instiftar det kommunägda bolaget Energiklappen - en julklapp som ska lyfta fram lokala eldsjälar, initiativ och projekt. Nu har det blivit dags att nominera årets kandidater. Läs mer på lindekultur.se >>

Så fördelas kulturpengarna i landet, länet och Lindesbergs kommun

Region Örebro län är näst bäst i landet och Lindesbergs kommun ligger på delad tredjeplats i länet när det gäller offentliga medel till kulturen under 2019. Det visar ny statistik från Myndigheten för kulturanalys. Läs mer på lindekultur.se >>

Stripa kan bli en tillgång för nya gruvprojekt i Bergslagen

Stripa gruvmiljö kan genom föreningen Industrilandskap i Bergslagen hitta nya projekt och samarbeten med hjälp av den nya gruvsatsningen i Bergslagen - Swedish Mining Innovation Bergslagen. "Det är väldigt intressant hur man kan koppla ihop kultur, historia, miljö och även utbildning och information runt gruvdrift i Bergslagen - därför kan föreningen ha en viktig uppgift", förklarar Lotta Sartz som är projektledare i SMI Bergslagen. Läs mer på lindekultur.se >>

Ansvarsområden för nya tillväxtnämnden i Lindesbergs kommun

Tillväxtutskottet (ett utskott till kommunstyrelsen med sju ledamöter och sju ersättare) blir egen nämnd (tillväxtnämnden) med nio ledamöter och nio ersättare från och med 2021 i Lindesbergs kommun. Den nya nämnden får bland annat ansvar för bibliotek, kulturarv och att verka för ett brett kulturutbud för alla åldrar, enligt förslag till reglemente som behandlas av kommunstyrelsen 17 november. Läs mer på lindekultur.se >>

● Nyheter från andra lokala, regionala och nationella nyhetskällor som kan vara av intresse för kulturlivet i Lindesberg.

Kommande kulturprojekt i Lindesberg inställda

"Idag känns det lite tungt", meddelar Lindesbergs kommuns kulturenhet på sin Instagram-sida: "Vi hade två roliga projekt inplanerade i samarbete med två fantastiska projektgrupper. Vi hade Coronasäkrat och tänkt så mycket på säkerheten. Vi skulle fyllt skyltfönstren med konst, dans, teater och musik. Premiären skulle varit på Skyltsöndagen tillsammans med butikerna men eftersom läget är som det är så får vi skjuta upp det hela. Helgen därefter skulle vi ha haft en ljus- och litteraturfest på Kyrkberget men det blir också inställt. Idag får vi känna oss lite nedslagna - men imorgon blir det nya tag. Vi får hitta på något annat helt enkelt. Det viktigaste just nu är att stoppa smittan och då får vi alla dra vårt strå till stacken". Läs mer på kulturenhetens Instagram-sida >>

Ny dokumentärfilm om Pepparn på gång – inspelningar efterlyses

Har du nån gammal VHS-film eller liknande inspelning med den legendariske dragspelaren Leif Pepparn Pettersson? Till exempel från nåt av hans TV-framträdanden. Det efterlyser nu den prisbelönta filmproducenten Jan Linell som tänker göra en dokumentärfilm om Pepparn. Du som har nån film eller TV-inspelning med Pepparn får gärna ta kontakt med Jan Linell (070-602 41 96, janlinell@telia.com). Läs mer på na.se >>

Målet om Järle kvarn inställt tills vidare

Huvudförhandlingarna för "mål M 1785-20, ansökan av Naturvårdsverket om tillstånd enligt miljöbalken till utrivning av del av vattenanläggning m.m i Järleån vid Järle kvarn" som skulle ske på Nora Stadshotell 24 - 25 november är inställda tills vidare, meddelar Moa Rudebert: "Det innebär att vi även skjuter fram ljusmanifestationen - den kommer att ske vid ett senare tillfälle. De ljus ni har bidragit med kommer att sparas tills dess. Vill ni fortsätta att bidra med ljus går det utmärkt! Lämna gärna ljus till Svalbo, eller swisha 20:- till Jerle Stadsförening så ordnar vi det åt er. Swish nr 1230041400".

Galleri Astley jubilerar med ny utställning

Galleri Astleys Grafikverkstad fyller 25 år och det firas med Seriegrafier - en utställning som öppnar söndag 22 november och pågår till och med 31 december. På grund av den pågående pandemin blir det ingen vernissage. Galleri Astley öppnade en grafikverkstad 1995 och sedan dess har ett stort antal konstnärer från olika länder arbetat där med bilder i mindre och större format. Utställningen visar en del av alla de grafiska blad som tryckts i Uttersberg under perioden 1995-2020. Galleri Astley ligger i Uttersberg och har öppet vardagar 10 -18, lördag, söndag, helgdag kl.11-17. Läs mer om Galleri Astley >>

Örebro Teater ställer in alla föreställningar till och med februari 2021

Med anledning av den ökade smittspridningen och förbudet mot offentliga tillställningar med över 8 personer har Örebro Teater idag tagit beslutet att ställa in alla offentliga föreställningar, konserter och evenemang till och med februari 2021. Läs mer i pressmeddelande >>

Riksteatern ställer in alla föreställningar resten av 2020

Riksteaterns ledning har återigen fått fatta beslutet att ställa in samtliga föreställningar med hänsyn till coronavirusets följder. Under hösten har Riksteaterns personal, föreningar och arrangörer över hela Sverige arbetat för att sprida scenkonst ut i landet med hänsyn till restriktionerna - men nu ställs alla föreställningar in resten av året. Läs mer i pressmeddelande >>

Ideell kulturallians larmar om nya restriktionerna

"Förbudet för sammankomster med över åtta personer är nödvändigt och rimligt. Men samtidigt har krisen för den ideella kultursektorn, som genom kulturutövare, musik- och scenkonst-arrangörer, samlingslokaler, studieförbund och konstföreningar utgör kulturens grundläggande infrastruktur i Sverige, nu blivit akut", skriver Ideell Kulturallians: "Det är nu viktigt att staten, regionerna och kommunerna tar sitt gemensamma ansvar. När smittan ökar och restriktionerna åter skärps ökar också behovet av digital utveckling för det ideella föreningslivet. Riktade krisstöd till den ideella kultursektorn är nödvändiga för överlevnad och återuppbyggnad av hela det kulturella kretsloppet". Läs mer på ideellkultur.se >>

Kulturnätverket i Lindesbergs kommun är en sluten grupp på Faceboo där alla som är med kan skicka ut och diskutera frågor, förslag och inbjudningar av mer intern karaktär. Syftet med Kulturnätverket i Lindesberg är det samma som numera nedlagda Nätverket Lindekultur - ”att genom samverkan och samordning nå samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg”. Skillnaden är namnet och kopplingen till nyhetskanalen LindeKultur för att särskilja att nätverket INTE är det samma som nyhetskanalen. Nätverket finns för att samla olika aktörer till gemensamma aktiviteter. Gruppen Kulturnätverket i Lindesbergs kommun på Facebook administreras initialt av Gunilla Dovsten.

Alla evenemang - se event >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesbergs kommun (med omnejd) skickas till info@lindekultur.se. Publicering av relevanta evenemang är en kostnadsfri tjänst från redaktionen för LindeKultur.

Det mesta är inställt med anledning av de lokala allmänna råd som införts i Örebro län för att förhindra spridning av Corona-pandemin.

Lindesbergs Bio:

Stängt med anledning av de lokala allmänna råd som införts i Örebro län för att förhindra spridning av Corona-pandemin,

Bergslagsbibblans biblioteksbuss:

Biblioteksbussens turer inställda med anledning av de lokala allmänna råd som införts i Örebro län för att förhindra spridning av Corona-pandemin,

Utställningar:

14 nov-våren 2021: Svart på vitt - utställning med bilder ur arkivet :: Lindesbergs stadsbibliotek, kulturarvshörnan

7 okt-31 december: "Vår beredskap - då och nu" :: Bergsparkens atrium, Lindesberg

Stängt för tillfället: På tapeten - årets sommarutställning :: Frövifors Pappersbruksmuseum

LindeKultur är en fristående nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg. ● LindeKultur är den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg. ● Vi följer kulturlivet i Lindesberg. Följ oss på lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com).  ● E-postadress till redaktionen: info@lindekultur.se

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se
Sven Carlsson