Göran Lindgren, ny it-chef på Kungliga biblioteket.

​KB rekryterar it-chef från Ericsson

Göran Lindgren blir ny it-chef för Kungliga biblioteket (KB). Han kommer närmast från en tjänst som Head of operations vid Ericssonägda Red Bee Media AB.

– KB står inför flera utmaningar i och med den snabba digitala utvecklingen. Jag är mycket glad att Göran Lindgren tackat ja till att ta sig an det här uppdraget. Hans långa chefserfarenhet, i kombination med en profil inom media och it, gör honom mycket lämpad att leda vårt utvecklingsarbete, säger riksbibliotekarie Karin Grönvall.

Göran Lindgren är utbildad civilingenjör inom digital medieteknik vid Kungliga tekniska högskolan (KTH). Mellan 2003 och 2014 var han teknisk utvecklingschef vid Sveriges television, och hans senaste uppdrag var som Head of operations vid Red Bee Media AB.

– Jag ser fram emot att bidra i KB:s fortsatta verksamhetsmässiga och tekniska utveckling. Jag har en bred bakgrund inom medieteknik och it och ett stort engagemang och intresse för KB:s uppdrag, säger Göran Lindgren.

Den 22 april tillträder Göran Lindgren tjänsten som it-chef och chef för KB:s avdelning för informationssystem. Han efterträder Ingemar Thun som har gått i pension.

Avdelningen för informationssystem ansvarar för att KB har användarvänliga och kostnadseffektiva it-system, en stabil och säker it-infrastruktur samt en digital tjänsteutveckling som bidrar till KB:s vision.