​Rekordstor eMedborgarvecka!
Försäkringskassan, Skatteverket, biblioteken - närmare 250 aktörer i gemensam satsning för ökad digital delaktighet

​Rekordstor eMedborgarvecka!

Den nationella kampanjveckan eMedborgarveckan lockar i år ett rekordstort antal myndigheter, folkbibliotek och ideella organisationer i en gemensam kraftsamling för att hjälpa medborgare med de digitala tjänsterna. Kampanjveckan pågår den 5 till 11 oktober och har ökad användning av e-tjänster samt ökad digital delaktighet som veckans fokus.

eMedborgarveckan bygger på frivilliga insatser för att öka den digitala delaktigheten och bakom initiativet ligger Digidelnätverket. Nytt för i år är att samtliga 57 servicekontor inom Försäkringskassan kommer att delta liksom ett antal av Skatteverkets och Pensionsmyndighetens servicekontor. Andra deltagare är till exempel Myndigheten för samhällsskydd och beredskap liksom flera kommuner.
I likhet med tidigare år är antalet anmälda bibliotek stort över hela landet. I år kommer Kungl. biblioteket att delta som aktör med ett eget program.

eMedborgarveckan är en nationell kampanjvecka där e-tjänsternas tillgänglighet är i fokus. Veckan består av lokala, regionala och nationella insatser och aktiviteter från deltagande aktörer. Syftet är att öka den digitala delaktigheten och kunskap om och användningen av främst offentliga e-tjänster. Under veckan kommer allmänheten att erbjudas ett varierat program med workshops, användarstöd, föreläsningar och många möjligheter att prova på tjänster och teknik.
Under veckan genomförs även Dyslexiveckan.

Nätverket Digidel är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter att kampanjen Digidel2013 avslutades i december 2013.

Läs mer om Digidel här: http://www.kb.se/bibliotek/Samarbeten/Digiel/

Mer information:
Kontaktperson KB: Elisabet Ahlqvist
Kampanjledare Ann Wiklund 076-776 16 88

Deltagare i nätverket:

• Digitaliseringskommissionen
  • Folkbildningsförbundet
  • Folkbildningsrådet
  • IT & Telekomföretagen,
  • Kulturrådet
  • Kungl. biblioteket (KB)
  • Landsorganisationen (LO)
  • Läns- och regionbiblioteken (SLB)
  • Myndigheten för delaktighet
  • Myndigheten för tillgängliga medier (MTM)
  • Sambruk
  • SeniorNet
  • Statens Medieråd
  • Stiftelsen för Internetinfrastruktur
  • Svensk biblioteksförening
  • Sveriges Kommuner och Landsting (SKL)
  • Ämnen

Kungl. biblioteket
    Kungl. biblioteket, KB, är Sveriges nationalbibliotek och nationalarkiv för audiovisuella medier. Vi svarar för insamling av och tillgång till fysiska och digitala medier till förmån för forskning och samhällsutveckling samt har nationell överblick och utvecklar biblioteksväsendet i samverkan.

Kungl. biblioteket är en statlig myndighet.

Lotta Serning

Sveriges Nationalbibliotek

Kungliga biblioteket, KB, är Sveriges nationalbibliotek. Våra samlingar sträcker sig mer än tusen år bakåt i tiden och växer för varje dag. Vi samlar in, bevarar och tillgängliggör allt som ges ut i Sverige, från handskrifter, böcker och tidningar till musik, tv-program och bilder.

Dessutom har vi utländskt material med svensk anknytning – översatta böcker, spel av svenska upphovspersoner och film som handlar om Sverige.

KB är en statlig myndighet under Utbildningsdepartementet. Vi utvecklar och främjar samverkan i den svenska bibliotekssektorn. KB är även ett forskningsbibliotek inom humaniora och samhällsvetenskap.

Kungliga biblioteket
    Humlegården