Hemligheten bakom Linné Välkommen på pressmöte i samband med öppnandet av utställningen ”Linnés Nätverk” Carl von Linné insåg inte bara ståndarens förhållande till pistillen. Han förstod tidigt att vårda relationer som gynnade hans ambitioner. Han skapade ett unikt nätverk med studenter, forskare, politiker, och välgörande finansiärer – krönt med kungliga kontakter – som alla bidrog till hans storhet. Ämnet är fortfarande högaktuellt. Tre sekel senare diskuterar finansmannen Sven Hagströmer och riksbibliotekarie Gunnar Sahlin nätverkandets betydelse förr och nu, under ledning av moderator Björn Linnell, Senior Adviser, Natur & Kultur. Tid: Onsdagen den 12 december, klockan 15.00-16.00 Plats: Kungl. biblioteket, hörsalen i Annexet Fakta om utställningen Linnés nätverk speglas i 26 sällsynta böcker (däribland Systema naturae) . Många av dessa är inlånade och aldrig förr visade offentligt. I en omfattande katalog presenteras såväl böckerna som Linnés kontakter närmare. Föreläsare: Kungl. biblioteket arrangerar utställningen i samarbete med Hagströmerbiblioteket, ansvarigt för de rara böcker som tillhör Karolinska institutet och Svenska Läkaresällskapet samt Sven Hagströmer. Traditionen från Linnés 1700-tal om ett aktivt samarbete mellan det offentliga och företagsvärlden lever därmed vidare. Utställningen pågår 13 december-12 januari och avslutar jubileumsåret för Linné. För öppettider se www.kb.se Obs: Pressmötet avslutas kl. 16.00 i samband med en specialvisning för särskilt inbjudna gäster. Vänligen kom i tid. På pressmötet serveras tilltugg från Pontus! Därför vi er anmäla om ni kommer till sara.bengtzon@kb.se För mer information Sara Bengtzon, kommunikationschef Kungl. biblioteket sara.bengtzon@kb.se Telefon: 08-463 40 27 Mobil: 070-822 38 76