Med 20 års erfarenhet i bagaget axlar Marcus Essesjö nu rollen som VD för KungSängen.

KungSängens nya VD: Jag ser fram emot att fortsätta en redan stark utveckling

Nu tillträder Marcus Essesjö som ny VD för KungSängen. Med 20 års erfarenhet inom olika sektioner av detaljhandeln är det dags för en ny utmaning, denna gång i sängbranschen.

KungSängen har sedan 2019 styrts under ledning av VD Peter Gustafsson, som under perioden har lotsat företaget genom både varumärkesutveckling och expansion. Men nu har det blivit dags att lämna över stafettpinnen. Marcus Essesjö ser fram emot den nya utmaning som VD-rollen för KungSängen innebär.

”KungSängen har en unik position att erbjuda kunderna det de efterfrågar och jag ser fram emot att fortsätta den starka utveckling KungSängen redan startat”, säger Marcus.

Marcus axlar rollen som VD i en spännande tid för företaget. De senaste åren har KungSängen påbörjat en omfattande varumärkesresa som rymmer en ny grafisk profil, nytt butikskoncept och en ny varumärkes- och kommunikationsplattform, med syftet att bredda företagets målgrupp. Under 2020 har företaget även öppnat fem nya butiker, uppgraderat redan befintliga butiker och expanderat på personalfronten, en utveckling som ser ut att fortsätta även under 2021.

”Vi ser att trenden att ta hand om sitt hem och sin hälsa har ökat under senaste åren. Vi ska fortsätta att göra det enkelt och prisvärt för kunden att köpa en riktigt bra säng genom att fortsätta vår expansion både via fysiska butiker och stärka vår position online”, säger Marcus.

Marcus tror starkt på KungSängens sängkoncept och menar att de har en unik ställning i branschen. Ambitionen i den nya rollen är att tillsammans med teamet vidareutveckla företagets koncept för att skapa en ännu starkare position och finnas tillgängliga för ännu fler kunder.

”Kungsängen är helt unika i sin position; att erbjuda sängar av högsta kvalitet, tillverkade för hand i Sverige, till ett riktigt bra pris. KungSängen är också det enda varumärket i Sverige med ett så brett eget butiksnätverk och egen produktion vilket möjliggör närhet till kunderna och skapar både lägre interna kostnader och ökad kvalitet i tillverkningen. Jag ser fram emot att tillsammans med mina nya kollegor på KungSängen fortsätta erbjuda sängar och sängtillbehör av hög kvalitet till bra priser. Vi kommer varje dag aktivt bidra till att alla ska kunna få den sömn de behöver”, avslutar Marcus.