Kvix: Hetaste träningstrender 2021

För 15:e året i rad publicerar ACSM (American College of Sports Medicine) sin undersökning av de hetaste träningstrenderna för året som kommer. Rätt intressant läsning faktiskt!
För att du ska slippa traggla dig igenom en herrans massa sidor med statistik och långa beskrivningar (på engelska dessutom) så har vi sammanfattat de 10 största trenderna åt dig. Och glädjande nog ligger onlineträning som nummer ett.

1. Träning online
    Redan 2019 introducerades onlineträning i form av träningsappar för mobil på listan över träningstrender. Men i år har onlineträning klivit in med besked som först på listan över året träningstrender, vilket såklart beror på den stora förändring som fitnessindustrin genomgått till följd av pandemin. I tider av distansering, när gym och sportanläggningar stängt ner, har utvecklingen av digitala hälsotjänster varit en extremt viktig möjlighet för träning på distans.Därför är vi väldigt glada att Kvix kan erbjuda en onlineplattform för välmående genom träning - allt från yoga till styrketräning, dans och mindfulness. Hos oss kan du ta del av livesända pass tillsammans med andra, oavsett om du kommit långt på din träningsresa eller är nybörjare
  2. Bärbar teknik
    Bärbar teknik har varit en stark trend ända sedan det lanserades och innefattar aktivitetsmätare, smarta klockor, pulsmätare, GPS-spårare eller liknande. De kan användas för stegräkning, mätning av hjärtfrekvens, kroppstemperatur, spenderade kalorier, mätning av mängden stillasittande, mängden sömn och mycket mer!
  3. Kroppsviktsträning
    Här tränar du bara med din egen kroppsvikt, vilket gör det till en väldigt ”ekonomisk” och effektiv träningsform. För att öka motståndet jobbar du med tempo och olika lutningar istället för vikter. Hos oss har vi fler olika pass med just kroppsviktsträning. T.ex Benbrännare, Crossfit WOD Bodyweight, Crosschallenge, Zumba, Träning för alla, Yoga, Rörlighet mm.
  4. Utomhusträning
    Trenden med utomhusträning började redan 2010, men med Coronapandemin har aktiviteter utomhus blivit mer populära än någonsin. Det kan vara gruppträning utomhus med en instruktör i en park, promenadgrupper, löpkurser, mountainbike och annat.Många av passen på Kvix passar bra att köra utomhus i det fria. Så länge du har en skärm och internetuppkoppling är du good to go!
  5. HIIT (Högintensiv Intervallträning)
    Här handlar det om korta, intensiva spurtar av aktivitet följt av kort paus för återhämtning. Med denna typ av träning ligger du på väldigt hög nivå av ansträngning under kortare intervaller för att få maximal effekt på kort tid. Viss träningsvana, för att minska risken för skador eller överansträngning, är att föredra vid HIIT-träning. På Kvix har vi tre olika HIIT-pass för både puls och styrka. Så roliga, men jobbiga pass!
  6. Virtuell träning
    Här avses träning på anläggning och inte online. Det handlar oftast om förinspelade pass som visas på en stor skärm enligt ett givet schema på aktuell anläggning. Det finns alltså ingen instruktör på plats som håller i passet utan istället följer man en virtuell visning.
  7. Träning som medicin
    Att träning kan göra underverk för hälsan är vetenskapligt bevisat. Genom att öka din fysiska aktivitet kan du både förebygga och behandla många sjukdomar. Du som behöver stöd med detta kan via sjukvården få Fysisk aktivitet på recept, FaR. Vilken grej va!
  8. Träning med fria vikter
    En vanlig träningsform som innebär att du använder hantlar, skivstänger, kettlebells och andra redskap som du hittar på gymmet. Att träna med fria vikter innebär att du aktiverar flera muskelgrupper samtidigt vilket gör det till väldigt effektiv träning. Enligt Folkhälsomyndigheten och Världshälsoorganisationen (WHO) rekommenderas vuxna att styrketräna minst 2 gånger i veckan. Hos Kvix finns fler pass där du använder olika sorters vikter i träningen. Välkommen att bli stark tillsammans med oss!
  9. Personlig träning (PT)
    Individuell träning med en personlig tränare fortsätter vara en stark trend då detta blivit mer tillgängligt online, på träningsanläggningar, och även i hemmet. Med en PT får du göra tester för att avgöra din nivå och dina behov och så får du sen hjälp med individuell målsättning och övningar som anpassas utifrån dig och ditt mål.
  10. Seniorträning
    Människor lever längre, arbetar längre och är fortfarande hälsosamma och aktiva mycket längre än tidigare. Idag är många seniorer vana att motionera regelbundet och vet vikten av att fortsätta hålla igång även fast man blir äldre och kroppen lite skörare. På Kvix har vi flera olika klasser som är anpassade för dig som är senior eller av andra anledningar önskar träna med lite lägre intensitet:
  • Träning för alla med Lina Sönnerlid
  • Dans för alla med balettakademien
  • Börja träna! med Erica Johansson
  • Börja Yoga med Monika Lejman