Camilla Hellquist, livscoach: ”Tacksamhet går att träna upp”

”Om vi skulle förstå vad en känsla av tacksamhet leder till för positiva spiraler skulle världen se annorlunda ut”

Känslor av tacksamhet eller uppskattning ger många hälsofördelar. Studier visar att människor som känner sig mer tacksamma tenderar att uppleva bättre fysiskt och mentalt välbefinnande, lägre grad av depression, bättre sömn, färre hjärtsjukdomar och de tenderar till och med att vara mer omtyckta. – Om vi skulle förstå vilka positiva spiraler känslor av tacksamhet leder till, skulle världen se annorlunda ut! Säger Camilla Hellquist 53, som jobbar som livscoach med egen praktik i Stockholm.

Camilla är även frisör och hårstylist sedan 30 år tillbaka. Det var efter alla år som ”hobbypsykolog” som hon förstod att hon ville hjälpa människor även på insidan. Och precis som ordspråket säger; att skönheten kommer inifrån - mår man bra och är tacksam för livet syns det även på utsidan.

”Tacksamhet inför livet är en attityd som speglar sig på andra”

Vad är egentligen ”tacksamhet”, vad innebär det?–Tacksamhet framkallar känslor av upprymdhet och en tillfredställelse. Det påverkar själen och hälsan oerhört positivt, förklarar Camilla när jag träffar henne på salongen Linda Vista på Östermalm där hon tar frisörkunder några dagar i veckan. Hon fortsätter.
 –Tacksamhet inför livet är en attityd som avspeglar sig på andra. Om vi alla skulle förstå vad en känsla av tacksamhet leder till för positiva spiraler, skulle världen se helt annorlunda ut

Vad händer kemiskt i hjärnan när vi känner tacksamhetskänslor?
Så här förklarar Camilla. –När man känner tacksamhet, enkelt förklarat, utsöndrar kroppens eget lyckohormon dopamin. Man kan slarvigt översätta ett dopaminpåslag med ett lyckorus. Med andra ord, om du kan införa tacksamhet i ditt vardagliga mindset, kommer du automatiskt känna dig mer positiv. Det handlar om attityd, det vill säga inställningen till sig själv och andra. För när man är mer optimistisk och positiv, ser man på livet med ljusare blick - indirekt påverkar tacksamhet vårt välmående. Det är där synergispiralerna kommer in.

–I mitt arbete som coach använder jag mig ofta av tacksamhetsövningar. Tacksamhet går att träna upp. Ställ dig frågan; vad är jag glad över i mitt liv?Ofta när man känner sig tacksam är det ofta över någon man har i sitt liv eller för något man har åstadkommit. Men tacksamhet kan vara vad som helst. Det som är relevant är effekten av själva känslan och välbefinnandet som resultatet av tacksamhetsövningen.

Bli mer välmående på 7 dagar – enkel tacksamhetsövning med bevisad effekt
Alla kan vi träna på att känna oss tacksamma. Gör så här. Testa att dagligen, under en sammanhängande vecka, skriva tre saker som du är tacksam för. Det som kommer spontant till dig i tanken – stora saker som små. Gör det inte till ett projekt, det ska inte ta ”20 minuter” att göra det. Och gör övningen på morgonen eller kvällen, när du har en lugn stund över för dig själv. Tacksamhet är en färskvara, föremålen för den kan växla. Det är okej. Glöm inte att vara tacksam för dig själv!Poängen med övningen är att framkalla positiva känslor av upprymdhet och tillfredställelse för ett ökat välbefinnande.

Faktaruta
Namn: Camilla Hellquist

Ålder: 53 år
Familj: pojkvännen Patrik, dotter Kim och barnbarn