Self Care på Kvix- små vardagsförändringar som ger stora resultat i längden

Hjärnan fungerar lite som en muskel*, det vill säga att man kan träna den på att vara aktiv, slappna av och lära den nya saker. På samma vis som vi tränar musklerna på gymmet, kan vi träna hjärnan att bli starkare. Faktum är att vi kan rusta oss mot stress och förebygga utbrändhet genom att praktisera self care.

Vad är då Self Care och vad gör det för hälsan?
Enkelt förklarat är Self Care att bli mer självsnäll, genom att göra bra saker för sig själv och ta hand om det egna välbefinnandet. Biologiskt är hjärnan programmerad att fokusera på negativa saker, det kallas negative bias-effect. Det är därför vi ibland kan ha svårt att ta emot komplimanger och vara optimistiska, trots att vi egentligen vet att vi har så mycket att glädjas åt i det stora hela. Men förmågan att se saker mer positivt kan vi träna upp genom att praktisera Self Care. När du praktiserar self care skapar du nya nervbanor i hjärnan som gör oss mer positiva och harmoniska och hjälper till att förebygga stress.

Du kanske även gillar Tacksamhet går att träna upp

Värt att ta med sig är att Self care är varken en ”quickfix” eller ”one size fits all”- vad som är Self Care kan vara väldigt olika för alla. Som exempel kan Self care kan innebära en stund med skumbad och tända ljus för någon, medans en joggingtur kan vara self care för någon annan. Det finns inget rätt eller fel. Det viktiga är att du gör något bra för ditt välbefinnande varje dag, året om. Inte bara en semester om året. Att gasa på hela året för att låta en två veckors semester bli ”self care-tid” är jämförbart med att ladda mobilen till en fjärdedel och tro att du ska klara dig på den batteritiden hela dagen.

Läs mer Varningstecken för utmattningssyndrom

Self Care Sunday med ShirinMen är det så enkelt som det låter att bara ”slänga ihop” en self care-rutin? Nej, kanske inte så bara. Därför kommer du under fyra söndagar framöver, med start på idag på första advent, få lära dig att sätta ihop din egen Self care-rutin under guidning av den folkkära wellness- och träningsprofilen Shirin Djavid. Du har kanske lyssnat på podden ”Träna med Shirin” eller sett henne som återkommande inspiratör i TV4 Nyhetsmorgon? Nu sänder hon hos oss på Kvix, det är vi glada för!

Self Care Sunday med Shirin är en workshop i fyra delar, framtagen med syftet att du ska skapa din egen mentala verktygslåda att ta fram när du blir stressad. Shirin kommer prata om hur vi kan ta hand om oss själva på bästa sätt, ur alla aspekter. Hur vi kan införa små vardagsförändringar som kommer ge stora resultat långsiktigt. Det självklara i sammanhanget kanske skulle vara träning, och visst är träning och att röra på sig en stor del. Men för att vi ska få balans i livet och må bra långsiktigt finns det många fler delar. Då blir det hälsa på riktigt och då blir det hållbart. Ta till exempel den här frågan; vad är det första du tänker på varje morgon, Och hur påverkar det dig? När du äter din härliga nyttiga färgglada mat, hur äter du den? Alltså med maten i handen springande till bussen, eller vid ett vackert dukat bord med härligt sällskap? Hur vi hanterar oss själva i vardagen, i stort och i smått, har så mycket större inverkan på hälsan än vad vi kanske är medvetna om.

Att bli mer självsnälla genom att träna hjärnan till att tänka mer positivt kommer garanterat få dig i mer harmoni inför nya året.

Att ha med på söndagar:

• Papper och penna.
  • Sätt dig skönt på en yogamatta om du vill (men ej nödvändigt)
  • Något varmt och gott att dricka. Vi ska ju ha en härlig stund tillsammans. Var beredd på att kommentera, fråga och dela dina tankar.

Faktaruta
Namn: Shirin Djavidi
Ålder: 49
Familj: Döttrarna Luna och Stella
Motto: ”Get stronger, live longer”
Aktuell med: Podden “Träna med Shirin”, som återkommande inspiratör i TV4 Nyhetsmorgon, en av de tävlande i Wellstar och Self Care-Sunday på Kvix.se.

Läs mer @shapebyshirin

*Källa: Hjärnan jobbar dygnet runt