Snart kramas vi igen

Kramar och beröring är livsviktigt för att vi ska överleva. Fysisk närhet är ett av våra mest basala behov och att kramas bidrar till såväl välbefinnande som välbehag.

När hud möter hud, när det är önskvärt, triggar det igång en rad olika processer i kroppen. Nerverna skickar signaler till hjärnan som direkt sänker kroppens nervositet och stressnivåer. Aktiviteten i både hjärtat och hjärnan sjunker. Kramar och beröring kan också bidra till ett stärkt immunförsvar.

Kramar och annan beröring sänker nivåerna av kortisol, stresshormon, som i sin tur ökar mängden mördarceller, en variant av T-celler som är en del av kroppens immunförsvar. Mördarcellerna kan till exempel döda cancerceller. De kan också döda celler som har infekterats av virus om mördarcellen känner igen det främmande ämnet som viruset bär med sig. Mördarcellen dödar genom att injicera ett gift i den andra cellen.

Vad händer när vi kramas?När vi rör varandra triggas det igång produktion av flera lyckohormon, bland annat oxytocin och dopamin. Det ger oss en känsla av välbefinnande och lycka.

Människans nervsystem utvecklas av fysisk beröring och därför är det livsviktigt att barn får kramar redan från första stund. Kramar skapar en grundtrygghet. De första åren av närhet påverkar hur människor i vuxen ålder hanterar stress och skapar relationer.
Vårt välmående förstärks (eftersom må bra-hormonet oxytocin frigörs när vi kramas blir vi inte bara avslappnade), vår puls och vårt blodtryck sänks, likaså vårt immunförsvar, och stresshormonet kortisol minskar.

Både positiva och negativa känslor kan uppstå. Huden är människans största organ och vid beröring mellan två personer som är trygga med varandra skickas känslor av välbehag till hjärnan. Vi kan även känna positiva effekter så som trygghet, bekräftelse och kärlek genom kramar. Däremot kan påtvingad eller fel beröring framkalla känslor som exempelvis rädsla och ledsamhet.

Enligt en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Apotek Hjärtat uppger 6 av 10 att de påverkats negativt av distanseringen under pandemin, och 7 av 10 saknar att krama personer som de bör hålla distans till.

I väntan på att du kan dela ut och ta emot fysiska kramar kan du passa på att dela ut dem digitalt eller via ett vanligt brev. Enligt en amerikansk studie fann man hälsofördelar både bland dem som skrev och tog emot kärleksfulla brev och meddelanden.

På kvix.se kan du bland annat se en föreläsning om just oxytocin och dopamin effekter med den aktuella Anna Tibelius Bodin. Den kan du ta del av här.

• stress
  • kramas