Uppfinnare: Emelie Olsson, Haris Dzanic och Josephine Cross

Elever från Erlaskolan Östra till final i uppfinnartävlingen Finn Upp

Tre elever från Erlaskolan Östra har gått vidare till final i årets uppfinnartävling Finn Upp. Eleverna Emelie Olsson, Haris Dzanic och Josephine Cross från team 7 på Erlaskolan Östra i Norrköping är tre av tio pristagare i Sveriges största uppfinnartävling för unga. Måndagen den 29 maj kommer eleverna att få åka till Stockholm för att delta i en prisceremoni som tar plats på Nobelmuseet i gamla Stan och arrangeras av Finn Upp.

Haris, Emelie och Josephine är tre av drygt 1 400 elever i åldern 12–15 år från hela Sverige som lämnade in bidrag till årets tävling. Haris tävlade med sin uppfinning UKÖ universell kartongförpackningsöppnare. Emelie och Josephine tävlade med deras uppfinning Always Seatbelt. Juryn tyckte att uppfinningarna var så bra att de tog sig hela vägen till final.

- Det är jätteroligt att vara en av de tio bästa och att få pris. När jag fick reda på att jag var en av dem som gått vidare så kändes det väldigt stort, säger Haris Dzanic.

Även Emelie och Josephine är tydligt tagna av situationens allvar och glädje.

-Vi hade inte förväntat oss att gå vidare och vinna pris för vår uppfinning. Det är verkligen jätteroligt, säger de. Idéerna för uppfinningarna kom till på lite olika sätt.

- Min första idé var för svår att genomföra. Min andra och slutliga idé kom jag på när jag skulle göra en salladsdressing hemma. Jag rev upp en gräddfilkartong och spillde. Då kom jag på idén med kartongförpackningsöppnaren som man trycker i kartongen. Jag fick inspiration från andra uppfinningar och satt hemma många dagar och bearbetade idén för att den skulle vara miljövänlig och något som är enkelt att använda, säger Haris.

Josephine och Emelie kom på sin idé när de åkte buss en dag.

- Det var Emelie som kom på idén när hon åkte buss. Vi började skissa på det och blev klara jättefort. Vi hade massor med olika idéer innan, men sedan kom den här rätt fort. Det kändes rätt i magen, säger Josephine.

-Always Seatbelt är en funktion som uppmuntrar passagerare på bussar att använda säkerhetsbälte. På alla sittplatser finns det en gul lampa som lyser när ingen sitter där, det finns även en röd lampa som lyser ifall passageraren inte har säkerhetsbältet på sig och det finns en grön lampa som lyser när passageraren har säkerhetsbältet på sig. En display visar sedan chauffören hur många som har säkerhetsbälte, hur många som inte har det och hur många platser som är tomma, säger Emelie och Josephine.

Att vara med i uppfinnartävlingen har varit spännande för gruppen och har gett dem olika erfarenheter att ta med sig.

-Det skulle vara intressant att arbeta vidare på min produkt. Jag tror den skulle vara bra för alla familjer och hushåll. Jag har också lärt mig att tänka ”outside the box”, säger Haris.

-Vi tycker det här har varit ett jätteroligt skolprojekt att vara med i och har tagit med oss många bra erfarenheter för framtiden, avslutar Emelie och Josephine.

Sophia Degermentzidou, mentor team 7
E-post: sofia.degermentzidou@erlaskolan.se

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har tre skolor på två orter. Här hittar du mer information om oss och våra erbjudanden Lärande i Sverige ABRealgymnasiet,
Real Global och Erlaskolan.