​Dags att nominera till Läromedelsförfattarnas Pris

​Dags att nominera till Läromedelsförfattarnas Pris

Nu kan förlag och biblioteksorganisationer nominera författare till Läromedelsförfattarnas pris, Sveriges tyngsta pris för författare av läromedel och kurslitteratur.

Det är två kategorier som är öppna för nominering: Läromedel och Kurslitteratur. Prissumman är som lägst 100 000 kronor per kategori, vilket gör det till Sveriges tyngsta pris i sin kategori. Syftet med priset är att uppmärksamma författarskapet bakom läromedel och kurslitteratur, samt att lyfta den viktiga roll de spelar i Utbildningssverige.

Sista nomineringsdag 27 maj

De som kan nominera författare är skolbiblioteksorganisationer samt anställda på förlag som ger ut läromedel och kurslitteratur. Nomineringar skickas in via ett formulär på Läromedelsförfattarnas webbplats, och nomineringen är öppen till och med 27 maj.

Vinnarna utses till sommaren

– Vi vill hylla författarna och lyfta det gedigna arbete de gör – Utan läromedel och kurslitteratur hade svensk utbildning inte sett ut som den gör idag. Vi hoppas på att få in många intressanta nomineringar, säger Per Kornhall, ordförande, Läromedelsförfattarna.
Vinnarna utses i början av sommaren.

Till nomineringen

Läromedelsförfattarna är en medlemsdriven intresseorganisation för författare av läromedel och kurslitteratur i Sverige. De för författarnas talan, förbättrar villkoren och erbjuder ett starkt författarkollektiv. Deras vision är ett kunskapsorienterat samhälle där läromedel av hög kvalitet för alla är en självklarhet.