Läromedlets dag är en temadag instiftad av den medlemsdrivna intresseorganisationen Läromedelsförfattarna.

Idag firas Läromedlets dag!

Idag, den 8 november, firas Läromedlets dag, en temadag instiftad av intresseorganisationen Läromedelsförfattarna. Syftet är att lyfta läromedlets betydelse och belysa olikvärdigheten i svensk skola.

– Vi hoppas att dagen bidrar till att fler får upp ögonen för den situation som råder i svensk skola, där många lärare och elever står utan läromedel. Bra läromedel är ett billigt och enkelt sätt att höja kvaliteten och likvärdigheten i den svenska skolan. Vi har glädjande nog en skolminister som säger att läromedel är en av de viktigaste frågorna för skolan just nu, men det är först när vi har en långsiktig lösning där varje elev har läromedel i alla ämnen som vi kan vara nöjda, säger Frida Engman, förbundsdirektör på Läromedelsförfattarna.

Betydelsefullt för många

Läromedelsförfattarna ser dagen som ett tillfälle för alla som på något sätt jobbar med läromedel att uppmärksamma läromedlen och deras betydelse.

– Oavsett om du är en lärare som ska bedriva undervisning, en elev som ska plugga inför ett prov eller en förälder som försöker hjälpa ditt barn med läxan, är läromedel till stor hjälp. Idag samlar vi allas röster, och tillsammans hyllar vi läromedlen, säger Embla Jernstig, kommunikatör och projektledare för Läromedlets dag.

Så kan du uppmärksamma Läromedlets dag

På lång sikt hoppas Läromedelsförfattarna att Läromedlets dag kan bidra till en förändring i samhället. Här är tre förslag på aktiviteter alla kan göra för att uppmärksamma dagen och bidra till en förändring:

1. Berätta om dagen i sociala medier och använd hashtaggen #läromedletsdag.
    2. Jobbar du som lärare? Prata om dagen med dina kollegor och elever, och diskutera hur ni använder läromedel i ert klassrum.
    3. Saknas det läromedel i din, eller ditt barns, skola? Skriv en insändare i din lokala tidning, hör av dig till politiker i din kommun eller skriv till Sveriges skolminister och påminn om att den nya regeringen måste ta sitt ansvar och se till att alla elever får tillgång till läromedel.

Visste du att…?

• 9 av 10 högstadie- och gymnasieelever anser att läromedel hjälper dem att lära sig saker i skolan.
    • 95 % av de som har barn i skolan anser att läromedel är ganska, eller mycket, viktigt för att tillgodose barns utveckling i skolan.
    • 8 av 10 kommunpolitiker tycker att alla elevers rätt till läromedel ska skrivas in i skollagen.

Källa: www.rattentilllaromedel.se