Läromedlets dag instiftas för att lyfta läromedlets betydelse och belysa olikvärdigheten i svensk skola.

Läromedlet får en egen dag

Den 8 november infaller Läromedlets dag för första gången, en dag instiftad av intresseorganisationen Läromedelsförfattarna. Syftet är att lyfta läromedlets betydelse och belysa olikvärdigheten i svensk skola.

– Vi vet hur viktiga läromedel är för såväl lärare som elever, samtidigt som många står utan. Med den här dagen vill vi att fler ska få upp ögonen för den situation som råder i svensk skola. Regeringen måste skärpa skollagen genom att slå fast rätten till läromedel, annars kommer skolan aldrig bli likvärdig, säger Frida Engman, förbundsdirektör på Läromedelsförfattarna.

Uppmanar branschen att engagera sig
Statens roll gällande läromedel har nyligen setts över genom en utredning tillsatt av regeringen. Utredningen, som letts av Gustav Fridolin, föreslår bland annat att skollagen ska definiera vad läromedel är och garantera elever rätt till läromedel.

– Lärare, rektorer, förlag, elever och föräldrar – vi uppmanar alla som på något sätt jobbar med läromedel att göra något extra för läromedlen den 8 november. Vi ser fram emot att hylla läromedel tillsammans hela dagen, säger Embla Jernstig, kommunikatör och projektledare för Läromedlets dag.

Dagen har historisk betydelse
Läromedlets dag infaller den 8 november, vilket är samma dag som Selma Lagerlöfs karaktär Nils Holgersson avslutade sin resa i Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Boken är en av de mest lästa svenska böckerna genom tiderna och skrevs från början som en lärobok till elever i skolan.

– Selma Lagerlöfs bok visar hur stor påverkan ett läromedel kan ha. Så självklart som det var med läroböcker 1906, när Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige kom ut, är det inte idag. Därför instiftar vi den här dagen, säger Frida Engman.

Visste du att…?

• 9 av 10 högstadie- och gymnasieelever tycker att läromedel är viktigt.
  • 7 av 10 vårdnadshavare med barn i skolan använder barnens läromedel för att hjälpa till med läxorna.
  • Sverige är det land i Norden som lägger minst pengar på läromedel.

Källa: www.rattentilllaromedel.se