​Läromedelsförfattarna vill dela ut 30 miljoner i kopieringsstipendium

​Läromedelsförfattarna vill dela ut 30 miljoner i kopieringsstipendium

Idag, den 1 september, öppnar ansökan för Läromedelsförfattarnas kopieringsstipendium. Stipendiet, som utlyses varje höst, kan sökas av författare av kurslitteratur och läromedel. Förra året delades nästan 19 miljoner kronor ut, men i år vill förbundet dela ut ännu mer.

Mer pengar ska frigöras och nå författarkollektivet. Det beslutades på Läromedelsförfattarnas stämma i våras, då man även beslutade att införa en ny beräkningsmodell.

– Planen är att dela ut 30 miljoner kronor per år under de kommande tre åren. Det är mer än någonsin tidigare i förbundets historia. Den nya beräkningsmodellen ska ge en rättvisare spridning av stipendierna och möjliggör samtidigt en ökning av beloppen, säger Per Kornhall, ordförande.

2019 delades 643 stipendier ut, vilket gav en total summa på 18,6 miljoner kronor. Med den nya modellen hoppas förbundet alltså kunna dela ut över 10 miljoner extra.

– Vanligtvis brukar vi få in runt 700 ansökningar men i år behöver vi minst 1000 ansökningar om vi ska kunna betala ut alla pengar vi har avsatt. Om du har rätt till kopieringsersättning kommer du att få stipendium – det törs jag lova, säger Pia Cederholm, ordförande i Läromedelsförfattarnas stipendienämnd.

Pengarna kommer från den lagliga kopiering som sker på skola, universitet och högskola – därav namnet kopieringsstipendium. Den lagliga kopieringen möjliggörs genom avtalslicenser slutna av upphovsrättsorganisationen Bonus Copyright Access, vilka fördelar pengarna till Läromedelsförfattarna som i sin tur ser till att pengarna når författarna.

­ – Vi är väldigt glada över att vara ett led i att svenska författare får skälig ersättning för sitt oerhört viktiga arbete, säger Per Kornhall.

Sista ansökningsdag är den 15 oktober.