Läromedelsförfattarna är positiva till Läromedelsutredningens förslag.

Läromedelsförfattarnas remissvar på Läromedelsutredningen

Med tydliga mål kan Läromedelsutredningens förslag göra tillgången till läromedel bättre och mer jämlik. Det skriver Läromedelsförfattarna i sitt svar på remissen SOU 2021:70 Läromedelsutredningen – böckernas betydelse och elevernas tillgång till kunskap.

– Vi ställer oss i huvudsak bakom utredningens ställningstaganden och vill nu se politiker från alla partier ta sitt ansvar och göra det till verklighet. Det behövs en särskild skrivning i skollagen som säkrar alla elevers rätt till läromedel, säger Per Kornhall, ordförande, Läromedelsförfattarna.

I sitt remissvar skriver Läromedelsförfattarna att de tycker att utredningens förslag är väl avvägda och att förslagen – om de kombineras med tydliga mål i de kvalitetsdialoger som skolmyndigheterna ska genomföra med huvudmän – kan göra tillgången till läromedel bättre och mer jämlik.

– Vi ser också att utredningens förslag kan skapa förutsättningar för en mer medveten statlig nationell läromedelsstrategi, vilket kan skapa förutsättningar för att alla får tillgång till läromedel av god kvalitet, säger Per Kornhall.

Även om utredningens förslag kan förändra situationen till det bättre, trycker Läromedelsförfattarna på att förslagen i sig inte garanterar något. För att säkerställa att det blir skillnad i tillgången till läromedel menar Läromedelsförfattarna att utredningens medskick till den s.k. förstatligandeutredningen (U 2020:07 Utredningen om ett statligt huvudmannaskap för skolan) är särskilt viktigt.

– Det måste till öronmärkta pengar från staten till läromedel. Först då kan vi säkra alla elevers tillgång till läromedel, säger Per Kornhall.

Läs Läromedelsförfattarnas remissvar här.

Per Kornhall

Presskontakt Ordförande 070-499 88 80