Monika Knutagård är lärare och skriver läromedel i spanska. Hon tar emot Läromedelsförfattarnas pris i kategori Läromedel. Foto: Kajsa Göransson

Monika Knutagård tar emot Läromedelsförfattarnas pris

Läromedelsförfattarnas pris i kategori Läromedel går i år till den Malmöbaserade läraren och författaren Monika Knutagård. Med en prissumma på 100 000 kronor är det Sveriges tyngsta pris för läromedelsförfattare.

– Jag är jättepaff och överraskad, men även glad och stolt, säger Monika Knutagård som fick beskedet över telefon när hon var på jobbet.

– Det var mitt mellan två lektioner och jag ville bara basunera ut det. Men det fick jag inte, så jag gick runt och var jätteglad i tystnad, säger Monika Knutagård.

Knutagård jobbar som lärare i Malmö och har skrivit flera läromedel i spanska, bland annat serien Mucho más. Hon tilldelas priset med följande motivering:

Monika Knutagård är en erfaren lärare och läromedelsförfattare vars läromedel i spanska är mycket uppskattade. En bärande del i hennes författarskap är det gedigna stöd hon ger såväl lärare som elever. Det märks inte minst genom hennes nyskapande elevhandledning och den pedagogiska lärarhandledningen som sammantaget ger lärare och elever goda förutsättningar att lyckas.

Störst i sin kategori
Läromedel är en av tre kategorier i Läromedelsförfattarnas pris som delas ut av Läromedelsförfattarna. Med en total prissumma på 250 000 kronor är Läromedelsförfattarnas pris det tyngsta priset för läromedelsförfattare i Sverige.

En hyllning till författarinsatsen
Syftet med priset är att hylla författarskapet bakom läromedel och kurslitteratur, samt att lyfta deras viktiga roll i Utbildningssverige.

– Det är med glädje vi presenterar vinnarna idag. Vi hoppas och tror att priset kan sända en påminnelse om hur viktigt det är att lärare och elever har tillgång till bra läromedel, säger Frida Engman, förbundsdirektör Läromedelsförfattarna.

För mer information:
Embla Jernstig, kommunikatör, Läromedelsförfattarna, 070-440 03 24, embla.jernstig@laromedelsforfattarna.se

Om Läromedelsförfattarnas pris:

Läromedelsförfattarnas pris är Sveriges tyngsta pris för författare som skriver läromedel och kurslitteratur, och delas årligen ut av den medlemsdrivna intresseorganisationen Läromedelsförfattarna. Priset syftar till att lyfta författargärningen i kvalitativa läromedel och kurslitteratur.

Priset består av två fasta kategorier: Läromedel och Kurslitteratur. Utöver dem finns en tredje, öppen kategori: Läromedelsförfattarnas särskilda pris som lyfter och premierar författarskap utifrån exempelvis ett tema, något nyskapande eller en framstående debutant.

Regioner