Roger Säljö är forskare på Göteborgs universitet. Han tar emot Läromedelsförfattarnas pris i kategori Kurslitteratur. Foto: Kajsa Göransson

Roger Säljö tar emot Läromedelsförfattarnas pris

Läromedelsförfattarnas pris i kategori kurslitteratur går i år till forskaren Roger Säljö på Göteborgs universitet. Han tar emot en prissumma på 100 000 kronor, vilket gör det till Sveriges tyngsta pris för läromedels- och kurslitteraturförfattare.

– Det känns otroligt glädjande. Och överraskande måste jag tillägga, jag blev verkligen tagen på sängen, säger Roger Säljö när han får nyheten.

Säljö har forskat på lärande och utveckling hos individer och kollektiv, och har skrivit flera böcker genom åren. Han tilldelas priset med följande motivering:

Få personer har som Roger Säljö påverkat lärares förhållningssätt till utveckling och lärande. Han har i sin gärning över decennier visat på lärobokens betydelse och listan över böcker och artiklar han har skrivit är lång. Roger Säljö är ständigt engagerad i frågan om vad bildning innebär, inte minst i ett allt mer digitaliserat samhälle.

Störst i sin kategori

Kurslitteratur är en av tre kategorier i Läromedelsförfattarnas pris som delas ut av Läromedelsförfattarna. Med en total prissumma på 250 000 kronor är Läromedelsförfattarnas pris det tyngsta priset för läromedelsförfattare i Sverige.

En hyllning till författarinsatsen

Syftet med priset är att hylla författarskapet bakom läromedel och kurslitteratur, samt att lyfta deras viktiga roll i Utbildningssverige.
– Det är med glädje vi presenterar vinnarna idag. Vi hoppas och tror att priset kan sända en påminnelse om hur viktigt det är med bra kurslitteratur, säger Frida Engman, förbundsdirektör Läromedelsförfattarna.

För mer information:
Embla Jernstig, kommunikatör, Läromedelsförfattarna, 070-440 03 24, embla.jernstig@laromedelsforfattarna.se

Om Läromedelsförfattarnas pris:

Läromedelsförfattarnas pris är Sveriges tyngsta pris för författare som skriver läromedel och kurslitteratur, och delas årligen ut av den medlemsdrivna intresseorganisationen Läromedelsförfattarna. Priset syftar till att lyfta författargärningen i kvalitativa läromedel och kurslitteratur.

Priset består av två fasta kategorier: Läromedel och Kurslitteratur. Utöver dem finns en tredje, öppen kategori: Läromedelsförfattarnas särskilda pris som lyfter och premierar författarskap utifrån exempelvis ett tema, något nyskapande eller en framstående debutant.

Regioner