Stipendiet kan sökas av författare av läromedel och kurslitteratur.

Nu kan du söka Läromedelsförfattarnas kopieringsstipendium

Idag, den 15 september, öppnar ansökan för Läromedelsförfattarnas kopieringsstipendium. Stipendiet, som utlyses varje höst, kan sökas av författare av läromedel och kurslitteratur. Förra året delades drygt 24 miljoner kronor ut till sammanlagt 1065 författare.

– Vi vill att fler ska förstå hur enkelt det är att söka, och hur stor sannolikhet det är att du får ett stipendium. Om du har rätt till kopieringsersättning kommer du att få stipendium – så enkelt är det, säger Pia Cederholm, ordförande i Läromedelsförfattarnas stipendienämnd.

Förra året delade Läromedelsförfattarna ut mer pengar i kopieringsstipendium än någonsin tidigare i förbundets historia. 24 miljoner kronor fördelades på 1065 författare.

­ – Vårt kopieringsstipendium bidrar till att författare av läromedel och kurslitteratur får skälig ersättning för sitt gedigna och viktiga arbete, det är vi såklart stolta över, säger Per Kornhall, Läromedelsförfattarnas ordförande.

Pengarna kommer från den lagliga kopiering som sker på skola, högskola och universitet – därav namnet kopieringsstipendium. Den lagliga kopieringen möjliggörs genom avtalslicenser slutna av upphovsrättsorganisationen Bonus Copyright Access, som fördelar pengarna till Läromedelsförfattarna. Sista ansökningsdag är den 15 oktober.

– Vi ser fram emot att få in många ansökningar från flitiga författare. Att dela ut vårt kopieringsstipendium är årets höjdpunkt! säger Pia Cederholm.

Läs mer och sök stipendiet här.