Äntligen har Lakrits Ufo landat i Sverige!

Svenska Lakrits Ufon vann i februari Salmiakki Finlandia Award 2011 men har inte funnits i de svenska butikerna utan endast i Finland. De kommer att finnas till försäljning under Lakritsfestivalen 9-10 april, men för de som inte vill vänta finns de redan nu hos Choklad & Lakrits butiker.

Svenska Lakrits Ufon från Troll-Gott i Årjäng vann i februari Salmiakki Finlandia Award 2011, Finlands finaste pris för salmiakprodukter. Arrangör för denna årliga tävling är Finlands Salmiakförening som för trettonde året hyllade saltlakritskulturen.

Vinnaren röstades fram bland sex finalister som föreningen nominerat. Årets diktatoriska domare var sedan den kända serietecknaren Juba Tuomola, skaparen av den populära serien Vivi och Wagner. Hans val av Lakrits Ufo som vinnare underströks av publiken som också hade röstat på samma produkt. Hans motivering var: ”Lakrits Ufon har verkligen en riktigt stark saltlakritssmak, upplevelsen är kraftfull från början till slut och den passar också bra i munnen”.

Lakrits Ufo har inte funnits i de svenska butikerna utan endast i Finland. De kommer att finnas till försäljning under Lakritsfestivalen, men för er som inte vill vänta finns de redan nu hos Choklad & Lakrits butiker www.chokladbutiken.se.

Lakritsfestivalens tävling Svenska folkets favoritlakrits som i år genomförs för första gången är inspirerad av Finlands Salmiakförenings tävling. Fram t.o.m 27 mars går det att rösta på sin kandidat. Det gör du genom att mejla namnet på din favoritlakrits till tavling@lakritsfestivalen.se. Ha gärna namnet i ämnesrubriken.

• finland