Succé igen för Lakritsfestivalen

Närmare 4000 personer besökte under helgen Lakritsfestivalen 2010 på Hotel Norrtull i Stockholm.
”Det blev succé i år igen med tre gånger så många besökare som ifjol - lite trångt men väldigt glatt”, konstaterar festivalarrangören Tuija Räsänen.

Med mycket försäljning och mängder av provsmakning blev Lakritsfestivalen ett paradis för alla lakritsälskare. ”Det gick åt 14 kg lakrits till smakprover”, berättar Martin Lantz som är importör för Kookaburra, en lakrits från Australien. Han är glad och smått överraskad över att inte bara ha sålt stora mängder lakrits till slutkunder utan också över att han under festivaldagarna slutit avtal med många nya återförsäljare runt omkring i Sverige.

Lakritsfestivalen blev ett perfekt inslag på Hotel Norrtulls agenda som inrymmer allt från datamässor till jazzig afterwork, konstutställningar och exklusiva engångsspelningar. ”Fortfarande ligger en svag doft av lakrits kvar på hotellet”, säger den nöjda hotelldirektören Rutger Wahlin. Han är positiv till samarbetet och stolt över sin personal som hanterat det stora besöksantalet mycket väl. Han ser gärna att Lakritsfestivalen även nästa år gästar hotellet och påminner om att hotellet även har en 1600 kvm stor lokal.

Jätterolig att se så många nöjda utställare och besökare på samma gång”, säger Lakritsfestivalens arrangör Tuija Räsänen. Redan nu planeras det för fullt inför nästa års lakritsfestival och trots att evenemanget i år flyttat från 300 till 600 kvm lakrits finns önskemål om att festivalen ska bli ännu större. Hur och var festivalen hålls nästa år återstår att besluta efter en utvärdering men ändå har flera utställare redan anmält sig till Lakritsfestivalen 2011.

Kontaktpersoner:
Arrangör: Tuija Räsänen Telefon: 0736-42 22 07
Marknadsansvarig: Anette Jonsson Telefon: 0709-30 12 69

Telefon: 08-210 210 E-post: info@lakritsfestivalen2010.se

Lakritsfestivalen är en årlig fest och mötesplats för lakritsälskare. Syftet är att sprida kunskap och lakritsglädje. Lakritsfestivalen 2010 var förlagd till Hotel Norrtull. Lakritsfestivalens arrangör är entreprenören Tuija Räsänen, ägare av Chokladbutiken.se & Lakritsbutiken.se. Tuija är svensk pionjär i att anordna lakritsprovningar. Läs mer på www.lakritsfestivalen2010.se & www.hotelnorrtull.se

Om lakrits
Lakrits framställs ur rötterna på ärtväxten Lakritsrot, Glycyrrhiza glabra. Sötlakrits innehåller lakritsrot och smaksätts ofta med anis. För att göra saltlakrits tillsätter man också salmiak (ammoniumklorid).

Om Hotel Norrtull
På Hotel Norrtull, en av Stockholms mest karaktäristiska byggnader, ägde 24-25 april årets Lakritsfestivalen rum. Familjeägda Hotel Norrtull öppnade 2007 men byggnaden uppfördes 1923, som centrallager och huvudkontor för AB Vin & Spritcentralen. Byggnaden är idag blåmärkt för sitt arkitektoniska och historiska värde. Hotelledningen är mån om att skapa ett levande hotell med ständigt nya aktiviteter.

• zinat pirzadeh
  • skulptur