Årets fem finalister i Sveriges Favoritlakrits

Totalt nominerades över 100 olika lakritsprodukter. De fem som fick flest och gick till final hade tillsammans nästan hälften av alla rösterna, 45 procent. Vinnaren av Sveriges Favoritlakrits 2016 utses och firas på Lakritsfestivalen 23-24 april på Annexet vid Ericsson Globe.

Sveriges favoritlakrits är Lakritsfestivalens tävling för lakritsprodukter. Tävlingen startade 2011 och har blivit en barometer för svenska lakritstrender. Efter en nomineringsprocess som startade 12 februari och avslutades på Lakritsens dag 12 april har över 100 olika lakritsprodukter fått nomineringsröster.

Finalisterna i Sveriges favoritlakrits 2016, i bokstavsordning
Djúpur från Freyja/Nammi Godis, Island/Norrköping
Lakritsfudge från Chocolatte, Helsingborg
Lakritsskiffer från Fru Fröken Karamell, Offerdal
Salmiakbomb från Ett Chokladeri, Stockholm
Super Salty Salmiakkola från Gammelstads Knäck och Karamell, Luleå

”Lakritsfabriken från Ramlösa blev utan finalplats men är värd ett hedersomnämnande då de fick flest antal produkter nominerade och som tillsammans fick 10 procent av alla nomineringsröster”, berättar lakritsexperten och tävlingsledaren Mike Räsänen.

Finalen genomförs på Lakritsfestivalen 23-24 april på Annexet vid Ericsson Globe. Vinnaren koras och tillkännages på festivalscenen kl.16.30 söndagen 24 april.

Om Sveriges Favoritlakrits
Inspirationen till tävlingen kommer från Finlands Salmiakförenings årliga tävling Salmiakki Finlandia. Tidigare vinnare av utmärkelsen Sveriges Favoritlakrits är Tyrkisk Peber från Fazer 2011, 2012 Lakrids A från Lakrids by Johan Bülow och de tre senaste åren har tävlingen vunnits av Salmiakkola från Desserter utan gränser.

• sveriges favoritlakrits

Lakritsfestivalen i Stockholm och Helsingfors är årliga lakritsfester med syfte att förmedla glädje, gemenskap och kunskap om lakrits. I Stockholm har festivalen arrangerats sedan 2009 och festivalen i Helsingfors sedan 2014. Arrangör är lakritsexperten Tuija Räsänen som även äger butiken och webbutiken Choklad & Lakrits Sverige.

Läs mer på www.lakritsifestivaalit.com, www.facebook.com/lakritsifestivaalit, www.instagram.com/lakritsifestivaalit och www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, www.twitter.com/lakritsfestival, www.instagram.com/lakritsfestivalen.