Ätbar konst – nyhet på årets lakritsfestval

23-24 april 2016 på Annexet vid Ericsson Globe äger Lakritsfestivalen rum för åttonde året. En av flera nyheter på årets festival är ätbar konst. “Idag kan vi titta, lyssna och uppleva konst på olika sätt, men inte äta den och det vill vi ändra på”, säger Linnéa Jahn på Kol-Art om företagets lakritskonceptkonst.

Sedan första lakritsfirandet 2009 har Lakritsfestivalen varje år haft med inslag av konst i festivalprogrammet. Skulptörer har skapat lakritskonstverk i flera olika tekniker. Lakritssmycken, lakritskläder, lakritshattar och lakritsateljén där besökarna själva får skapa konstverk av lakrits har varit ett mycket uppskattade festivalinslag.

”I år är det första årets som en utställare har vänt på konceptet. Kol-Art är konst och konfektyr, vilket är ett utmärkt sätt att utmana gränserna för vad lakrits är och kan vara”, säger lakritsexperten Tuija Räsänen som är festivalens arrangör.“

Kol-Art är ett systerföretag till konfektyrföretaget Kol-Svart AB och startades under hösten 2015. ”Vi samarbetar med unga konstnärer och utvecklar på så sätt konceptkonsten till att göra den ätbar. Man kan säga att vi tar vid där Warhol och popkonsten slutade på 80-talet”, berättar Linnéa Jahn, som är verksamhetsledare på Kol-Art. ”Detta handlar först och främst om konst, därför har även smaken och påsens utseende bestämts av konstnären. Själva konstverken finns att köpa, men bara i begränsad upplaga, och resultatet blir konst som både kan ätas och samlas på.”

Deras första konstprojekt är SULT, en bronsskulptur formgiven av den Malmöbaserade konstnären Danilo Stankovic som även har gjutits i lakrits. Stankovic är utbildad vid Konsthögskolan i Malmö, KHM och i sitt konstnärskap behandlar han ofta en mytisk värld präglad av magi och mystik. Han återkommer ofta till masker och olika masktraditioner så som julbocken eller karnevaler. Som ett led i den mystiska värld som Stankovic bygger upp föll valet på en rökt lakrits för SULT.

”Det har varit en spännande kommunikation och en intressant tankebana i ens eget huvud” säger Danilo Stankovic själv om projektet och tillägger ”jag gillar själv lakrits och tycker det är ett spännande format att jobba i. Det är nästan som en liten talisman”. Just nu arbetar han även med en offentlig utsmyckning på Luleå tekniska universitet. På Lakritsfestivalen 23-24 april 2016 på Annexet vid Ericsson Globe bjuder Kol-Art i till en utställning i sin monter, en utställning som inkluderar flera sinnen.

Kol-Art AB
Grundades 2015 i Malmö. Ambitionen är att släppa 2-4 ätbara konstverk om året. För mer info kontakta verksamhetsledaren Linnéa Jahn linnea@kol-art.se eller 072-310 34 35

Danilo Stankovic
Bor och arbetar i Malmö. Har studerat vid konsthögskolan i Malmö, KHM och har såväl en BFA som en MFA därifrån. Han har mottagit flera priser och stipendier, bland annat Edstrandska stiftelsen (2014) och Ellen Trotzigs fond (2012). Utställningar i urval: Ystads konstmuseum (2015), Steinsland Berliner, Stockholm (2015, solo 2013), Loyal gallery (2015), Marsvinsholms skulpturpark (2014), Mora kulturhus (solo 2013).