Varsågod! En halv hektar av denna slyskog får Mats Löf får som "ersättning" när kyrkogårdsförvaltningen ska börja gräva upp 10 hektar av Järva DiscGolfPark, den prisbelönta park som han skapat under 25 år.

Pressmeddelande -

Stadens löfte om ny plats för discgolfen var aldrig allvar - ger halv hektar sly för 10 hektar prisbelönt park

Stockholms stad avser att bygga en begravningsplats på världens bästa discgolfbana utan att kompensera Järva DiscGolfPark för förlusten. Det framgår när Låt Parken Leva bett om en redovisning av vad som gjorts för att hitta en ersättningsplats.

Löftet om ersättningsplats har förts fram återkommande sedan staden 2009 började planeringen för en begravningsplats i den populära discgolfparken på Granholmstippen i Järva.

Avgörande löfte

Stadens ord var avgörande när Mark- och miljödomstolen avslog Järva DiscGolfParks överklagan av detaljplanen, eftersom domstolen ansåg att det enskilda intresset tillgodosetts i och med löftet om ersättningsplats.

Det var också avgörande för politikernas beslut om begravningsplatsen.

– Stadsbyggnadskontoret har ett uppdrag att försöka finna en ersättningsplats för Järva discgolfpark. Det kommer inte att vara lätt, men det gäller att vi bevakar det här, sa till exempel Cecilia Obermüller (MP) i fullmäktige när genomförandebeslutet togs i januari 2019.

"Vi erbjuder alternativ för discgolfen" skrev ansvariga borgarrådet Dennis Wedin (M) i oktober samma år.

Skyller ifrån sig

Nätverket Låt Parken Leva reagerade på att löftet om ersättningsplats ständigt upprepas utan att komma vidare. Frågan ”vad har gjorts” skickades till både stadsbyggnadskontoret och borgarrådet.

– Dennis Wedin svarade att flera förvaltningar jobbat "länge och hårt" för ett nytt avtal, medan stadsbyggnadskontoret erkände att de inte gjort någonting! Enligt deras uppfattning har de inte haft ett formellt uppdrag, säger nätverkets talesperson Björn Erdal. Alla skyller ifrån sig och ingen tar ansvar.

Stadens passiva agerande bekräftas av Mats Löf, Järva DiscGolfPark.

"Återkom aldrig"

Ett enda dokumenterat möte med parkens företrädare hölls den 12 januari 2016. Enligt mötesanteckningarna nämndes då en flytt till Hägerstalund som ett möjligt alternativ och stadsbyggnadskontoret lovade återkomma inom två månader med underlag och nytt möte. Det är fem år sedan.

– De återkom aldrig, berättar Mats Löf. Året efter kunde jag läsa på nätet att staden går fram med andra planer i Hägerstalund, som de kallar ”Hansta hage”.

– Jag har kommit med ett eget förslag också, ett område väster om parken som ingick i start-PM för begravningsplatsen 2008. Staden har sagt nej med enda motiveringen att det finns fornlämningar i området. Men det finns discgolfbanor i Sverige på långt mer skyddsvärda fornminnesområden, och länsstyrelsen ser inga problem med det.

"Meningslöst fikasnack"

Efter ett uppmärksammat reportage om discgolfparken i SVT:s Sportnytt augusti 2019 lovade Dennis Wedin att bjuda in till dialog. En samordnare utsågs för de inblandade förvaltningarna stadsbyggnad, exploatering, trafik, miljö och kyrkogård – dock ej idrott – som kallade till ett möte en månad senare.

"Meningslöst fikasnack" sammanfattar Mats Löf mötet

– Vi fick inga svar på våra akuta frågor. Efteråt har jag förstått att stadsbyggnadskontoret redan då hade tagit fram den skiss på det avtalsområde som jag nu – över ett år senare – fått som ett ultimatum.

I samband med att discgolfparkens tillfälliga avtal för 2020 gick ut den 1 december fick Mats Löf ett ultimatum att acceptera en halvering av banan utan något framtida löfte om ny plats, och utan lösning för besöksparkeringen.

"Det avtal som föreslås möjliggör minst ett tioårigt avtal som skapar långsiktiga förutsättningar för att bedriva och utveckla discgolfverksamheten på platsen. I förslaget ingår helt nya områden som kan användas istället för de områden som måste tas i anspråk för detaljplanen" skriver Dennis Wedin till Låt Parken Leva.

"Löftena betydde inget"

Men områdena som tas och ges är inte likvärdiga. 10 hektar prisbelönt park försvinner, liksom 13 av 27 hål på världens bästa discgolfbana. Det "helt nya område" som erbjuds är 0,5 hektar slyskog!

– Vi tvingas tacka ja då vi inte har några alternativ, kommenterar Mats Löf. Parkeringen planeras dessutom att begränsas rejält. Naturligtvis kan vi inte "utveckla" discgolfverksamheten med så försämrade förutsättningar.

Det finns inte heller någon långsiktighet i stadens avtalsförslag. Discgolfen erbjuds endast 10 års överlevnad tills begravningsplatsen tar över hela parken.

– Tragiskt, eftersom både efterfrågan av discgolf och behovet av allmänna parker bara kommer att öka ännu mer, säger Björn Erdal.

– Vi järvabor har aldrig varit intresserade av ersättningsplats. Det går inte att flytta en park och vi vill ha den kvar i Järva!

– Men det är ändå allvarligt att stadens löften till Mats Löfs företag inte betydde något i slutändan. De var bara en taktisk bluff för att få igenom detaljplanen. Vad sänder det för signal till oss och till framgångsrika småföretagare i förorten?

Låt parken leva är ett nätverk med talespersoner från alla stadsdelar runt Järvafältet som sprider kunskap och samlar opinion mot begravningsplatsförslaget "Öarna" i Järva DiscGolfPark. Nätverket bildades inför Järvaveckan 2018 och genomför bland annat en trädadoptionskampanj i parken.

Målet är att rädda parken genom att få politikerna att flytta begravningsplatsen till en alternativ plats i närheten. Låt parken leva har tagit fram förslaget "Fred" på lämplig mark mellan Järva DiscGolfPark och Hästa gård. "Fred" är en värdig, vacker och tillgänglig begravningsplats till skillnad från kyrkogårdsförvaltningens "Öarna".

Nätverket arbetar för dialog och för att ansvariga politiker ska komma till Tensta, sätta sig in i planerna de beslutat om, och jämföra alternativen.