Ledarskap för hjärnåldern : Arbetslivet blir alltmer  digitalt, men människan är  fortfarande analog

Ledarskap för hjärnåldern : Arbetslivet blir alltmer digitalt, men människan är fortfarande analog

Våra arbetsplatser är i extremt snabb förändring, med ny teknik, digitalisering och artificiell intelligens – allt för att uppnå ökad effektivitet, produktivitet och lönsamhet. Men det har sitt pris. Människorna som ska göra jobbet tappar sugen!

Vad krävs för att vi skapa en arbetsmiljö där medarbetarna känner att jobbet har en större mening än att bara tjäna eller spara pengar? Och vad krävs för att utveckla ett hållbart ledarskap i en tid när det enda som är konstant är förändring? Om det handlar boken ”Ledarskap för Hjärnåldern.”

Endast två av tio medarbetare känner engagemang i jobbet, enligt Gallups undersökning State of The Global Workplace. Och Försäkringskassans statistik visar att vi aldrig tidigare haft så många sjukskrivningar relaterade till stress och psykisk ohälsa! Det här kan till stor del tillskrivas det faktum att företag och organisationer fortfarande leds med management-modeller som har utvecklats för att styra och kontrollera förutsägbara produktionsprocesser. Kort sagt: leda fabriker. Men att leda människor, i synnerhet i en tid när nästan inget längre är förutsägbart, kräver en annan typ av ledarskap.

Tommy Lundberg har tidigare skrivit flera uppmärksammade ledarskapsböcker. Bland dem ”Ledarskap på Sandlådenivå”

(nominerad till Årets Ledarbok 2005), ”Ledarskap på apstadiet” (nominerad till Årets HR-bok 2010), ”Motivationskoden”

(nominerad till Årets Marknads-föringsbok 2017), ”Empatieffekten” och den senaste, ”Emplayment” (nominerad till Årets HR-bok 2023), som han skrev tillsammans med Jesper Ek.

Med sin nya bok vill Tommy inspirera chefer och ledare att reflektera över sin roll, och tänka både djupare och längre kring de behov som måste tillgodoses för att människor ska vilja och orka engagera sig i jobbet. Med personliga erfarenheter och betraktelser, speglade i modern forskning och studier kring allt från ekonomi och psykologi till hur den mänskliga hjärnan fungerar, belyser han fem områden för ett framgångsrikt och hållbart ledarskap i en tid då det enda konstanta är förändring: Framtidstro, Reflektion, Empati, Uthållighet och Delaktighet allt, med en blinkning, samlat under akronymen F.R.E.U.D.

Boken ges ut av Lava Förlag:

För mer information:

För direktkontakt med Tommy Lundberg: 070-672 34 30 eller tommy@tommylundberg.se

För recensionsexemplar av boken, kontakta Björn Wennerström på Lava Förlag, bjorn.wennerstrom@lavaforlag.se