Gå direkt till innehåll
Ny rapport om chefers inställning till att integrera nyanlända på arbetsmarknaden

Nyhet -

På Almedalen har nu LPTs rapport ”Integration i praktiken – ett jobb för chefen” släppts, där över 1500 svenska chefer inom privat tjänstesektor redovisar vilka möjligheter, utmaningar och förutsättningar de ser för att integrera nyanlända arbetsmarknaden. Resultatet visar att chefer vill anställa nyanlända men att språkbarriärer och problem med kunskapsvalidering gör att många tvingas avstå.

Rapporten i sin helhet laddas ner här:

En sammanfattning av rapporten går att se på LPTs YouTube-kanal:

Resultatet, sammanfattningsvis:

• Resultatet av undersökningen ger bilden av en heterogen situation. Beteende, attityder och förutsättningar kan variera rejält beroende på vilket företag man tittar på inom privata tjänstesektorn: hälften av cheferna ser fördelar med att anställa nyanlända, 25 procent gör det inte.
  • Fördelar kan vara både affärsmässiga och sociala – många är av uppfattningen att nyanlända kan bidra till affärsutveckling liksom ge organisationen och Sverige en chans att göra gott. Utmaningarna handlar i mycket stor utsträckning om nyanländas bristande språkkunskaper, men även upplevd okunskap om de svenska förhållandena samt validering av individernas kompetens. Fördomar och interna kulturkrockar ses som förhållandevis små utmaningar.
  • Hälften av cheferna upplever att högsta ledningen är positiv till integration på arbetsplatsen och i regel är andelen positiva lägre ju längre ned i organisationen man tittar. Självbilden av den egna organisationen är heterogen med relativt jämn fördelning över fyra mognadsgrader utifrån mångkulturell arbetskraft. Detta speglas i viss utsträckning i hur man anställer eller avser anställa nyanlända.
  • Cheferna som anställer nyanlända i dag har ofta tidigare erfarenhet av multietnisk arbetskraft och ser sig själva som kompetenta inom området. De uppfattar också den egna organisationen som i huvudsak mångkulturell – eller på väg dit. Attityden är följaktligen positiv till att anställa nyanlända; men man saknar samtidigt vissa verktyg för att kunna genomföra det praktiska arbetet på ett framgångsrikt sätt.
  • Cheferna som planerar att anställa nyanlända är också relativt erfarna och kompetenta. Även om attityderna kring att anställa nyanlända överlag är positiva ser den här gruppen tydliga utmaningar på en rad olika områden och då främst språket. Det är också tydligt att många saknar relevanta verktyg för att hantera sin situation.
  • Av cheferna som rekryterar men som väljer att inte anställa nyanlända är det en mycket stor andel som helt enkelt inte ser fördelarna. Tvärtom pekar exceptionellt många på utmaningar inom framförallt språk och kommunikation, men också på problem som att nyanlända saknar kompetens. Andelen som har en positiv attityd till att anställa nyanlända är väsentligt lägre på alla nivåer i organisationen. Samtidigt är det betydligt färre i denna grupp som har erfarenhet och verktyg att hantera integration på arbetsplatsen än vad det är i de övriga två.

För kommentarer kring, eller mer information om, rapporten:
Kontakta Lorri Mortensen Mates, ordförande LPT. Epost: lorri@lipt.se Mobil: 070 825 03 66

Om undersökningen: Under perioden 10-20 Maj 2016 genomfördes en kvantitativ webbundersökning via Easyresearch på uppdrag av LPT. Totalt gjordes 1526 intervjuer bland LPTs medlemmar, alla individer med olika chefsbefattningar inom privat tjänstesektor. Rapporten släpps i sin helhet under Almedalen 2016.

Lorri Mortensen Mates

Presskontakt Ordförande

Välkommen till Ledarna inom privat tjänstesektor!

I Ledarna inom privat tjänstesektor (LPT) finns chefer som är verksamma inom service och tjänster samt ideella organisationer. LPT är Ledarnas största förening med närmare 17 500 medlemmar. Föreningens medlemmar är chefer inom en rad olika verksamheter som exempelvis bank- finans- och försäkringsverksamhet, IT, Telecom och data, utbildningsområdet, bemanningsbranschen, rese- hotell- och turismbranschen, bevakning, säkerhet och städ samt ideella organisationer.

Ledarna inom privat tjänstesektor