Ungdomar i Brudpiga Roddklubb

Ny båt till ungdomsverksamheten i Brudpiga Roddklubb

Brudpiga Roddklubb har fler och fler ungdomar som vill ro och antalet båtar är en begränsning. Leksands Sparbank stöttar föreningen med 41 000 kronor för inköp av båt till ungdomsverksamheten.

Brudpiga roddklubb vill att så många som möjligt ska kunna ro och att det ska vara billigt för ungdomar, men båtarna är en tung kostnadspost för föreningen. Brudpiga RK är duktiga att erbjuda både ungdomar och vuxna bra fritidsaktiviteter och att utveckla traditionen av rodd som finns vid Siljan. Leksands Sparbank stöttar inköp av en dubbelsculler (en båt för två roddare med två åror vardera) tilll ungdomsverksamheten med 41 000 kronor, vilket motsvarar halva inköpspriset. Båten har en livslängd på 20 år.

Leksands Sparbank har inga aktieägare, vinsten återinvesteras istället i bygden. 2015 och 2016 har Leksands Sparbank avsatt ca 5 800 000 kr till insatser för bygden. Läs om fler insatser för bygden här.