Sparbankshippodromen invigd

Sparbankshippodromen invigd

Efter många års kämpande och planerande invigde Leksands Ridklubb på söndagskvällen det nya ridhuset som döptes till Sparbankshippodromen. Inför fullsatta läktare bjöd Leksands Ridklubb på en fart- och stämningsfylld jul- och luciashow

13 juni i år var det dags att ta det första spadtaget tillsammans med medfinansiärerna Leksands kommun och Leksands Sparbank. Sex månader senare i samband med ungdomssektionens julshow den 13 december kunde Sparbankshippodromen invigas. Stora och små ryttare från Leksands Ridklubb bjöd på en fart- och stämningsfylld jul- och luciashow inför knöckfulla läktare.

10 år efter första ideerna står ridhuset klart

Ulrica Granberg, ordförande i Leksands Ridklubb berättade om den långa process som varit för att få till det nya ridhuset.

- Det har tagit lång tid från de första tankarna om ridhuset för ungfär 10 år sedan till idag när vi står här på invigning. Det är till och med så att några har börjat tvivla på om det verkligen skulle bli av. Men man ska aldrig ge upp. Det här har blivit möjligt tack vare stort engagemang och hårt jobb från medlemmarna i kombination med finansiärer som har ställt upp.

Ulrika Liljeberg, kommunalrådet i Leksands kommun, förklarade sedan Sparbankshippodromen invigd genom att klippa ett glitterband. Bo Liljegren, Leksands Sparbanks VD, berättade om glädjen att vara en del av det här projektet och hur bankens alla vinster går tillbaka till bygden:

- Vi är jätteglada att Leksands Sparbank får vara en del av det här. Och som ni allihopa vet så går inte en enda krona av våra vinster till någon annanstans än hit till bygden. Det här är ett av flera projekt som vi har varit med och genomfört under 2015.

Nya ridhuset döptes till Sparbankshippodromen

Ridhuset har både underlag och ljus av internationell standard. Hippodrom är ett namn som ofta används i internationella sammanhang och nu har nya ridhuset i Leksand fått ett namn som speglar den höga internationella standarden.

Hippodrom kommer utav grekiskans hippo, som betyder häst, och dromos som betyder bana. Läs mer på https://sv.wikipedia.org/wiki/Hippodrom

Fakta Leksands Ridklubb:

• Ridklubben i Leksand har drygt 200 medlemmar
  • Bedriver ridskoleverksamhet sex dagar i veckan, samt tränings- och tävlingsverksamhet
  • Mycket aktiv ungdomssektion som ordnar aktiviteter för medlemmarna
  • Har Dalarnas enda fullstora fälttävlansbana och siktar mot att bli Dalarnas fälttävlanscentrum
  • Medlemmar som tävlar framgångsrikt i både fälttävlan, hoppning och dressyr

Se också:

För ytterligare information kontakta:

Björn Rinstad, marknadschef Leksands Sparbank
tel nr: 0247-886 75, mejl: bjorn.rinstad@leksandssparbank.se