Pressmeddelande -

Lernia ger en röst åt de som inte kommer till tals i Almedalen - Här presenteras Miljöpartiets svar på de mest förekommande frågorna

Med initiativet ”Ni talar om mig” vill Lernia ge en röst åt de som inte finns representerade i Almedalen; långtidsarbetslösa, arbetslösa ungdomar, utrikesfödda och nyligen uppsagda. Initiativet innebär att närmare 500 personer får ställa sina viktigaste valfrågor till Sveriges politiker. De mest förekommande frågorna i dessa fyra grupper förmedlar Lernia till alla riksdagsvalda partier. Under hela politikerveckan offentliggörs dagligen svaren, under respektive partis dag. I dag, onsdag, presenteras Miljöpartiets fullständiga svar.

Miljöpartiet vill öka möjligheterna att validera utländsk utbildning och yrkeskunskaper. De anser även att kvalitén på SFI behöver bli bättre. Partiet vill avskaffa fas 3, eftersom de inte ser att åtgärden ger jobb åt deltagarna, och istället satsa på en fungerande Arbetsförmedlingen där åtgärderna i fas 1 och 2 faktiskt fungerar. Bättre Arbetsförmedling är även ett av de tre områden Miljöpartiet satsar på för att fler unga ska komma i jobb. I samma satsning vill de skapa nya jobb för och av unga, samt fler utbildningsplatser.

-  Att minska arbetslösheten är en av samhällets stora utmaningar. Samtidigt som den ger stora negativa konsekvenser på individnivå är arbetslösheten långsiktigt skadlig för svensk välfärd och tillväxt. Lernias mening är att en av de viktigaste åtgärderna för att minska arbetslösheten är att göra det möjligt att erbjuda fullt integrerade lösningar som kombinerar både integrations-, utbildnings- och arbetsmarknadsinsatser, säger Roken Cilgin, kommunikationschef på Lernia och ansvarig för initiativet ”Ni talar om mig”.

De viktigaste valfrågorna till politikerna enligt de tillfrågade i initiativet ”Ni talar om mig” är:

Utrikesfödda - Jag är välutbildad, varför får jag inget jobb?

Långtidsarbetslösa - Hur blir det med fas 3?

Arbetslösa ungdomar - Vad ska ni konkret göra för att fler unga ska få arbete?

Nyligen uppsagda personer - Varför inte erbjuda fler arbetslösa yrkesutbildningar?

Här nedan presenteras Miljöpartiets fullständiga svar.

Utrikesfödda: Jag är välutbildad, varför får jag inget jobb?

Miljöpartiet arbetar hårt för att Sverige ska bli ett öppet land, där allas kompetens tas tillvara. Alla som kommer nya till Sverige ska få en bra start baserat på individens olika behov och förutsättningar. Vi vill öka möjligheterna att validera utländsk utbildning och yrkeskunskaper. Kvalitén på SFI behöver bli bättre och alla ska få läsa klart SFI, istället för att tvingas ta första bästa jobb.

Vi vill också motverka diskriminering. Alla ska ha samma möjligheter och rättigheter att verka i vårt samhälle. Vi vill stärka skolans möjligheter att arbeta mot rasism och diskriminering. Möjligheten att driva diskrimineringsmål i domstol ska utökas.

Långtidsarbetslösa: Hur blir det med fas 3?

Miljöpartiet vill avskaffa fas 3, eftersom vi inte ser att åtgärden ger jobb åt deltagarna. Istället vill vi att Arbetsförmedlingen ska bli bättre så att åtgärderna i fas 1 och 2 faktiskt fungerar.

För funktionsnedsatta, vilket är en stor grupp i fas 3, vill vi ha ett försök med s.k. flexjobb, där en arbetsgivare anställer en person med funktionsnedsättning och betalar marknadsmässig lön för den tiden som personen jobbar, och staten ersätter resten av tiden.

Vi vill också införa välfärdsjobb, d.v.s. jobb i offentlig sektor som inte kräver så mycket förkunskaper.

Arbetslösa ungdomar: Vad ska ni konkret göra för att fler unga ska få arbete?

Miljöpartiet satsar på tre olika områden för att fler unga ska komma i jobb.

1.  Bättre arbetsförmedling

Vi vill skapa Startcentraler – lokala arbetsförmedlingar för unga. De ska drivas av kommunerna, som redan idag gör mycket för att stötta unga arbetslösa. De ska samarbeta med Arbetsförmedlingen och lokala företag. Startcentralen ska se varje ung person och hjälpa till med det som behövs mest - skola, praktik eller jobb. Kommunerna ska ha informationsansvar upp till 25 år i stället för 19 år som idag. Varje ung person ska ha rätt till insatser från dag ett i arbetslöshet.

2.  Nya jobb för och av unga

Alla mellan 15 och 17 år ska ha rätt till sommarjobb, som kan vara både i lokala företag och kommunen. Det ger värdefulla kontakter och erfarenheter som gör det lättare att få jobb senare. Unga ska få bättre stöd om de vill starta egna företag.

3.  Fler utbildningsplatser

Gymnasiekompetens är det nya minimikravet för att få jobb. Vi vill skapa tusentals nya platser på komvux och folkhögskolans allmänna linje. Det ger fler vägar till gymnasiekompetens. Vi vill också skapa fler platser på yrkesutbildningar i branscher som har brist på arbetskraft.

Nyligen uppsagda personer: Varför inte erbjuda fler arbetslösa yrkesutbildningar?

Miljöpartiet satsar på en utbyggnad av yrkeshögskolan och andra yrkesutbildningar så att arbetslösa kan utbilda sig för arbetsmarknadens behov.

För mer information www.lernia.se/nitalarommig

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes under maj-juni 2014.  Totalt svarade 478 personer i målgrupperna utrikesfödda, arbetslösa ungdomar, långtidsarbetslösa samt nyligen uppsagda personer.  Mätningen genomfördes tillsammans med undersökningsföretaget MIND Research.