Värderingsstyrt ledarskap genom Corporate Culture Challenge Experience

Det finns lika många teorier om ledarskap som det finns ledare. Sanna ledare är de som tjänar sitt team så att de kan överträffa sig själva. De får naturliga följare just för att de styrs av sunda värderingar i sitt ledarskap.

Ofta är vi snabba att lyfta fram den karismatiske ledaren när det doftar framgång. Låt oss nu framhäva alla de följare som står bakom en framgångsrik ledare. Utan alla följare som vill prestera står sig företaget slätt.
Ett värderingsstyrt ledarskap handlar om att tjäna sina följare efter de värdegrunder organisationen har. Precis som i en familj, där föräldrarna har rollen som ledare och barnen är följare. De flesta är överens om att föräldrarnas uppgift är att ge sina barn de bästa möjliga förutsättningar att forma sin egen ljusa framtid. Det görs genom att familjens värderingar tränas, efterlevs och visas.
Samma kloka principer gäller inom företagsvärlden. De organisationer som lever värderingsstyrt har ett försprång till sina konkurrenter. Individerna vet vilka spelregler som gäller, både som ledare och som följare.
Ledaren blir en ödmjuk, prestigelös tjänare som ger följaren en förutsättning att leda sig själv.

Leventa och CommZone genomför Corporate Culture Challenge Experience. CCCE tränar ledningsgrupper i värderingsstyrt ledarskap. I den förstudie som ingår innan CCCE genomförs kartlägger vi deltagarnas nuvarande plattform genom tre analysverktyg.

• Strengthsfinder är en väl utvecklad analysmetod som har funnits sedan 1998. Den syftar till att kartlägga individens fem signalstyrkor, dvs de mest framtonande styrkor den personen besitter.
  • EQ-i är en vetenskapligt validerad metod som har funnits i över tjugo år. Den analyserar individens sociala och emotionella styrkor och svagheter.
  • Värderingsanalysen tar reda på individens personliga värderingar.

Genom förstudien får du mycket värdefull information om dig själv. Det leder till ökad självkännedom och är en viktig förutsättning för att lyckas som ledare enligt Salomos principer. Vi tar reda på var du och organisationen befinner sig idag och vi definierar ett nytt önskat läge. Analyserna visar de resurser och styrkor du redan har. CCCE tränar dig att använda dem ännu bättre.

Genom att organisationens värdegrunder tydliggörs och du och gruppen tränas i att leva efter dem skapas ett sunt ledarklimat som attraherar följare som vill följa. Ditt företag kommer att upplevas som en sund värderingsstyrd arbetsplats. Högre lönsamhet är ett faktum. GRATTIS!

Kontakta kinga.lundblad@leventa.se eller andreas.sander@commzone.se så kommer vi och presenterar hur CCCE kan träna upp just din organisation.