​Relationsinriktat ledarskap och psykologiska kontrakt

I relationen mellan arbetsgivare och anställda skapas psykologiska kontrakt som ett oskrivet komplement till det formella anställningskontraktet. Denna bok beskriver hur psykologiska kontrakt utvecklas, förändras, balanseras och vilka följder ett kontraktsbrott kan få. Genom att förstå betydelsen av psykologiska kontrakt kan arbetsgivare utveckla ett medvetet och strategiskt relationsinriktat ledarskap.

Läsaren får ta del av omfattande forskning med utgångspunkt i svenskt arbetsliv som kompletteras med internationella jämförelser. Fallbeskrivningar från svenska arbetsplatser illustrerar vikten av psykologiska kontrakt i olika situationer, exempelvis omorganisationer och nedskärningar.

Boken vänder sig till studerande i organisation och ledarskap, exempelvis i kurser inom ekonomi, personalvetenskap och organisationspsykologi.

Om författarna
Kerstin Isaksson är legitimerad psykolog och professor emerita i psykologi vid Mälardalens högskola. Hon har lång erfarenhet av undervisning och forskning om arbetslivets psykologi i samarbete med företag och organisationer.

Om boken
Relationsinriktat ledarskap och psykologiska kontrakt
Kerstin Isaksson
978-91-47-11324-8