Inbjudan till pressfrukost – Hur lär man sig professionell bakning?

Release av ”Praktisk gastronomi - bröd för bageri och restaurang
Välkommen till en inspirerande pressfrukost med författarna Mats Jonson och Johan Sörberg! Vi ger dig en skön start på dagen med garanterat gott matbröd att testa och så får du med dig en ”brödpåse” med ett färskt exemplar av boken tillsammans med olika intressanta matbröd. Författarna presenterar boken kl 8:15 och 9:15.

Rätt bröd presenterat på rätt sätt är en viktig konkurrensfaktor för både bagerier och restauranger. Men vad ska man tänka på vid framställningen? Vilka mjölsorter ska användas? Vilken avbakning är den rätta? Vilka redskap krävs och vilka ugnstyper finns det att välja mellan?

Det är några av de frågor som reds ut i ”Praktisk gastronomi - bröd för bageri och restaurang”, en pedagogisk lärobok i professionell brödbakning som lär ut grunden för bagarhantverket. Här finns också närmare fyrtio klassiska brödrecept från Riddarbageriet.

Författarna till Praktisk gastronomi – bröd för bageri och restaurang
Författarna till boken är två personer som arbetar för att utveckla litteraturen inom den svenska gastronomin: Mats Jonsson, vars senaste böcker belönats som ”Bästa utbildningslitteratur” i Årets Svenska Måltidslitteratur både 2008 och 2009 samt av Svensk Bokkonst 2008, och Johan Sörberg som driver Riddarbageriet och Rivalbageriet i Stockholm och är coach till bagarlandslaget.

Pressfrukost med release av ”Praktisk gastronomi - bröd för bageri och restaurang”.
Datum: torsdagen den 6 maj
Plats: Bonniers konsthall, Torsgatan 19, Stockholm (500 m från S:t Eriksplans t-banestation) karta
Tid: Drop-in mellan 08:00-10:00. Presentation av boken kl 08:15 och 09:15

Anmälan: senast tisdagen den 4 maj till linda.ericsson@liber.se