Skriv populärvetenskapligt

Texter om vetenskap kan vara spännande som en thriller. Men en forskningstext kan också få läsaren att tappa intresset. I handboken Skriv populärvetenskapligt berättar författarna Birgita Klepke och Susanne Rydell om språkliga metoder för att skriva begripligt och levande. De går också igenom de viktigaste skiljelinjerna mellan en populärvetenskaplig och vetenskaplig text.

Förutom författarnas egna erfarenheter delar välkända populärvetenskapliga skribenter – journalisten och idéhistorikern Maja Hagerman, meteorologen Per Holmgren, läkaren Åsa Nilsonne och kemisten Ulf Ellervik – med sig av sina bästa skrivtips.

I ett eget kapitel berättar redaktörerna Susanna Baltscheffsky (Ny Teknik m.fl.) och Patrik Hadenius (Forskning & Framsteg m.fl.) vad som krävs av en text för att den ska bli publicerad i deras tidskrifter. Andra kapitel tar upp intervjuteknik, fackspråk och olika textgenrer.

Om författarna
Birgita Klepke och Susanne Rydell är frilansjournalister och skriver populärvetenskapligt för flera webbplatser och tidskrifter. De leder också skrivutbildningar för kommunikatörer, forskare och andra experter.

Fakta om boken
Titel: Skriv populärvetenskapligt