Använder du själv, eller är du utsatt för en kvinnas list?

Vi människor är i botten emotionella varelser, vi styrs ursprungligen av känslomässiga beslut. Vi kan uppleva oss som rationella, men om vi gör det är det ofta ett resultat av att vi tidigt i livet har bestämt oss för att det gör för ont att känna. Vi kan ha blivit svikna eller upplevt att vi övergivits och med ett barns känslosystem fattat beslut om att ”det här vill jag aldrig vara med om igen” och därefter har vi stängt ned delar av det emotionella systemet. Det mest skrämmande är nog att vi i vuxen ålder oftast är helt omedvetna både om att vi har den här programmeringen och vad vi håller på med.

Först när vi börjar inse att vi själva bär ansvaret för hur våra relationer ser ut och för hur vi mår, kan en förändring komma till stånd. Ofta sker det här när vi antingen har förlorat ett antal nära relationer för att vi ansetts för känslokalla eller för distanserade, när vi själva har lämnat relationer för att vi upplevt en partner som för ”klängig” eller för ”känslomässigt jobbig” eller när vi faktiskt mött någon som vi är så förtjusta i att vi börjar uppleva att vi vill komma närmare, att vi har fått nog av att bära ett känslomässigt pansar. Vi kanske inser att om vi inte skalar av oss lite av vår rustning så kommer vi att sabotera relationen vi befinner oss i totalt. När det börjar uppdaga sig att vi använder oss av olika strategier för att få det vi vill ha (oftast rör det sig om att vi vill ha någon slags bekräftelse på att vi duger eller att vi får vara med) så kan vi göra något åt det här och börja bli mer emotionellt ärliga. En ärlighet och öppenhet som på sikt brukar leda till att vi blir betydligt lyckligare och att våra nära relationer förändras i positiv riktning. Vi känner oss alltmer autentiska och mer levande.

Lifecap har förmånen att samarbeta med flera terapeuter som är speciellt lämpade till att stödja sina klienter i en resa som leder till att vi förmår visa oss mer autentiska och att vi därmed förmår skapa mer känslomässigt öppna och ”nakna” relationer. Det här gäller oavsett om du är den som har utövat list för att få det du vill ha, eller om du är den som varit utsatt för olika typer av listiga strategier. Vi behöver minnas att även den som varit utsatt för listiga strategier bär ansvaret för hela sin upplevelse själv, antagligen finns det någon liten röst (egot) inne i huvudet på den som utsatts som intalat honom eller henne att han/hon inte är värd bättre. En tanke som resulterat i att personen inte har vågat ställa krav på en större känslomässig öppenhet av rädsla för att det ska resultera i separation.

En av de mest kunniga inom det här området är Linda Näslund (se Lifecaps hemsida för kontaktuppgifter). För närvarande bedrivs ett samarbete mellan Lifecap och Linda som till sommaren kommer att resultera i en ny utbildningsfilm om just ”Kvinnlig List”.