Ensam och utanför? Det är du inte ensam om!

Utanförskap, en känsla av att infe få vara med? I sommar- och semestertider, när många runt omkring ser ut att lyckliga och i en gemenskap ha ledigt med nära och kära, accentueras känslan.

Lifecaputbildade kognitiva samtalsterapeuten (KBT) Linda Näslund, som även har kompetens inom terapeutisk hypnos, berättar öppet och naket om hur upprepade uppbrott och separationer i barndomen gjorde att hon valde strategier som fortsatte skapa en känsla av utanförskap upp i vuxen ålder. Lyssna till Radio Roslagen i programmet "Fånga ditt liv med Gaya från Lifecap" idag klockan 19-20, det går även att lyssna via web-radio och programmet läggs ut på radions web-arkiv så att det finns tillgängligt där från slutet av veckan.

Linda Näslund är en av de terapeuter som själv gjort ett omfattande förändringsarbete som förändrat hennes liv. Hon har kunnat se vilka strategier hon valde för att försöka skapa någon slags gemenskap (delvis med hjälp av den terapeutiska hypnos som hon själv erbjuder idag). Strategierna hon valde resulterade ofta i att hon varken var helt ärlig med vad hon själv stod eller autentisk. Hon anpassade sitt beteende för att få "vara med" och känslan av utanförskap förstärktes istället för att försvinna. När hon kunde se och förstå strategierna som hon valde redan som barn och konsekvenserna av dem kunde hon göra de förändringar som behövdes för att hon skulle våga vara "sig själv" och därmed börja skapa äkta och hållbara relationer.

Linda berättar och beskriver sin egen resa för programledare Gaya Pienitzka, från Lifecap. Linda gör det på ett sätt som gör det möjligt att identifiera egna mönster och att påbörja ett eget förändringsarbete. Linda har även varit huvudperson i en film om "Kvinnlig list" (se http://www.lifecap.se/webshop/filmer-videos/kvinnlig-list.html) samt är kursledare i en Lifecap-producerad WEB-utbildning om utanförskap som avser hjälpa människor med den här problematiken. Kursen kommer att lanseras i augusti. Linda är idag verksam som terapeut i Härnösand, Du finner hennes kontaktuppgifter via Lifecaps hemsida www.lifecap.se.