Avslöjande relationsresa, del 6. Upplösningen

Så länge vi känner skuld och skam är vi inte fria. När jag berättar om mina tillkortakommanden och erkänner att även jag har känslor som brukar kategoriseras som dåliga eller oönskade, då har jag frigjort mig från min skam. Jag har stått upp för att jag är en äkta, fungerande människa av kött och blod. Jag har tillgång till hela mitt känsloregister och jag tar ansvar även för mina skuggsidor, mina mörkare känslor.

Jag projecerar inte ut dem, eller lägger skulden på någon annan. Jag pekar inte finger och hävdar; det är hans fel. Jag håller huvudet högt och är snarare stolt över att jag tar ansvar för min del av vår relation, jag känner varken skuld eller skam för att jag är ärllig. Det är så här vi kan arbeta med våra skuggsidor. Om jag istället försöker dölja dem, så kostar det oerhört mycket energi att hålla dem ifrån mig. Om jag förnekar delar av mig själv så brukar de ändå till slut bryta igenom, och då blir reaktionen vanligtvis ganska destruktiv. När jag har dem för mig själv, och för minst en annan person, så har jag automatiskt skapat goda förutsättningar att agera medvetet istället för att reagera på mina egna känslor.

När jag gör den här resan med mig själv så släpper jag skuld och skam och bli med autentisk. Även om jag känner mig mer sårbar i stunden, så har jag blivit starkare eftersom jag har större kunskap om mig själv. Jag skuldbelägger inte längre andra människor för mina tillkortakommanden, Jag har inga behov av att påstå att någon annan gjorde mig arg, förbannad eller ledsen. Jag känner känslorna och har framkallat dem själv. Detta är transformation. Jag ser tydligt att de situationer jag försätter mig i är en konsekvens av mina egna tankar, känslor och handlingar. Det går naturligtvis att komma undan utan att göra så tuffa resor med sig själv. Jag kan välja att leva ensam, jag kan välja att inte släppa en annan människa så nära. I relationer kan vi också använda yttre förändringar för att komma lindrigare undan transformationen. Vi kan skaffa barn eller byta jobb för att förändra och på så sätt ge oss möjlighet att gå ett varv till i relationscykeln som består av faserna 1. (Ny)Förälskelse, 2. Transformation, 3. Kris och 4. Transformation eller separation.

Den typen av eget arbete som jag givit exempel på från det jag började berätta i Avslöjande relationsresa, del 1 möjliggör en transformation i och en fördjupning av relationen. För att det här ska vara möjligt behövs vanligtvis en utomstående NEUTRAL partner, till exempel en relations-, eller samtalsterapeut. Vi kan vända oss till en vän för att få gråta ut mot någons axel, det här ger lindring en stund, men ingen läkning. En skicklig terapeut har en annan funktion; att ställa frågor som möjliggör för klienten att se sin del i problemen. Terapeuten ska också ställa frågor som gör att klienten i framtiden ser att hon eller han kan göra andra val som gör att konsekvenserna blir annorlunda.

Lifecap har som målsättning att utbilda de främsta av de bästa terapeuterna. Vi har några platser kvar till utbildningen som påbörjas i mars. Vill du bara läsa om psykologiska teorier och undvika att titta på dina egna beteenden är detta ingen utbildning för dig.

Gaya Pienitzka är föreläsare, författare, terapeut och en av lärarna på Lifecap AB. Hennes senaste bok ”Insikter om inre ledarskap” är utformad som en självhjälpsbok som kan bidra till ett större personlig ansvar, förutsatt att läsaren är villig att göra jobbet med sig själv och att ta det ansvaret. Hennes böcker hittar du enklast via www.adlibris.com eller www.bokus.com. har du några frågor till Gaya så kan su ställa dem på Lifecap ABs facebook sida

Lifecap AB

• manligt