LINUM webshop: www.linumdesign.com

LINUMS e-handel nu på franska

Det svenska inredningsföretaget LINUM har under 2019 och 2020 utvecklat sin e-handelsaffär och gör 2020 sitt bästa försäljningsår online sedan lanseringen 2016. Jämfört med samma period 2019 är omsättningen nära på dubblerad och det arbete som lagts ner för att utveckla den egna webshopen har således burit frukt.

- Många talar om en coronaeffekt i heminredningssegmentet, men för vår del märker vi inte av någon direkt trafikökning, däremot har vi en fantastiskt fin konvertering, kommenterar Therese Carlqvist, tillförordnad e-handelsansvarig. Vi har arbetat fram en bättre e-handelsupplevelse, starkare innehåll och mer vältajmade kampanjer, vilket vi skulle säga är nyckeln här.

LINUM är sedan decennier etablerade i Europa, där Tyskland, England och just Frankrike varit särskilt starka marknader. LINUM har länge varit en del av de stora europiska varuhusen Lon Bon Marché och Galerie Lafayettes sortiment. Dessutom har LINUM förgreningar ut mot Holland och Belgien, länder som LINUM hoppas ska attraheras med hjälp av språket. Idag går det att välja svensk, tysk eller engelsk översättning av linumdesign.com och nu läggs alltså franska till.

- Med cirka 67 miljoner invånare blir Frankrike en av Europas största marknader. Sett till att vi redan är ett etablerat varumärke med en solid kundgrupp, kändes det viktigt att justera hur vi kommunicerar, berättar Therese Carlqvist.

LINUM kommer år 2021 att anpassa sin kommunikation ytterligare och rikta sig än skarpare mot varje aktiv marknad. Frankrike ingår i den satsningen och utöver själva språkanpassningen kommer LINUM också att addera ett kraftfullt digitalt marknadsföringspaket. Genom att ta omtag på e-handelns största marknader, hoppas LINUM komma närmare sin slutkund i respektive land genom att anpassa såväl språk, som marknadsföringskanal som kommunicerat innehåll.

- Vi har funderat länge på att ta det språkliga steget in Frankrike och nu är vi där. Inför 2021 och med den växande globala affären i åtanke, känns tajmingen helt rätt, säger Therese Carlqvist.

Therese Carlqvist, LINUM

press@linumdesign.com