Karin Thapper, ansvarig kompetensförsörjning på Livsmedelsföretagen, välkomnar regeringens förslag

Efterlängtat förslag: Alla gymnasieutbildningar ska ge högskolebehörighet

Utbildningsminister Anna Ekström presenterade nyligen ett förslag om att återinföra grundläggande behörighet på de gymnasiala yrkesprogrammen. Enligt Karin Thapper, ansvarig kompetensförsörjning på Livsmedelsföretagen, kommer förslaget inte en dag för tidigt.

Regeringens förslag innebär rent konkret att alla elever på yrkesprogrammen erbjuds svenska och engelska utan att ge avkall på de yrkesämnen som behövs för anställningsbarhet. De elever som så önskar kan dock fortfarande välja bort språkundervisningen men ändå få ut en yrkesexamen.

Ända sedan gymnasiereformen genomfördes 2011 har detta varit ett krav från Livsmedelsföretagen. Bransch - och arbetsgivarorganisationen såg redan då en risk att antalet förstahandssökande till yrkesprogrammen skulle minska och tyvärr fick man rätt. Alltför få elever väljer idag att läsa ett yrkesprogram, och bristen på personal är ett stort problem för företagen inom livsmedelsindustrin och för Sverige.

− Detta förslag kommer inte en dag för tidigt. Att öka attraktiviteten på de gymnasiala yrkesprogrammen är avgörande om vi ska kunna få fler välutbildade medarbetare till våra företag i framtiden. Det handlar om att ge eleverna möjligheter att hålla fler dörrar öppna. Det har tydligt framkommit att detta är mycket viktigt vid elevernas val, inte minst för tjejer, det visar ett flertal studier från bland annat Svenskt Näringsliv, säger Karin Thapper, ansvarig kompetensförsörjning på Livsmedelsföretagen.

Ett av målen i den nationella livsmedelsstrategin är att det senast 2030 ska vara lätt att rekrytera medarbetare till livsmedelsproducerande företag. Tillväxtverkets kartläggning har visat att så inte är fallet idag. Det saknas helt utbildningar för hantverksyrken inom kött och chark men även för personal till livsmedelsproduktion, samt inom bageri/konditori, eftersom inga eller få kommuner erbjuder dessa. Ett skäl som kommunerna ofta anger är att för få elever väljer de relevanta yrkesprogrammen.

− Svenska livsmedelsföretag har ett stort behov av duktiga bagare, konditorer, styckare och slaktare samt medarbetare till olika roller inom livsmedelsproduktionen. Nu gäller det att förslaget tar sig hela vägen genom riksdagen och att alla politiker oavsett parti förstår att förslaget handlar om Sveriges framtid och våra ungas möjlighet till jobb, avslutar Karin Thapper.

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga. Livsmedelsföretagen har cirka 800 medlemsföretag som sysselsätter närmare 50 000 personer, omsätter 195 miljarder kr/år och tillsammans utgör Sveriges tredje största industrigren.