Förbättrad livsmedelskontroll – bättre för alla

Stora skillnader i bedömningarna mellan olika myndigheter för livsmedelskontroll tillsammans med bristande kompetens och samordning har varit en hämsko för svensk livsmedelsindustri. Därför välkomnar Livsmedelsföretagen regeringens besked i budgetpropositionen att förbättringar på området är prioriterad fråga.

En väl fungerande livsmedelskontroll är en angelägen fråga för livsmedelsindustrin i arbetet med att producera säker och hälsosam mat. Det är också ett viktigt verktyg i arbetet med att komma åt oseriösa aktörer. Därför var regeringens besked i budgetpropositionen om att utveckla den offentliga livsmedelskontrollen för att den ska fungera bättre och bli likvärdig över hela landet efterlängtat.

En förbättrad samordning mellan kontrollmyndigheterna för att göra proceduren mer förutsägbar, likvärdig och därmed mindre administrativt betungande för företagen inom livsmedelsindustrin är en fråga som Livsmedelsföretagen har drivit under flera år. En bättre fungerande kontrollfunktion stärker svenska livsmedelsproducenternas konkurrenskraft.

- Livsmedelsindustrin i Sverige är hårt pressad och en fungerande kontroll är nödvändig för att stärka konkurrenskraften. Vi har drivit den här frågan hårt och är glada att regeringen nu tar den på allvar, säger Marie Söderqvist, vd för Livsmedelsföretagen.

Marie Söderqvist, vd Livsmedelsföretagen tel: +46(0)70-724 09 71

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för alla som producerar mat i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.