Nyåkers pepparkakor Årets uppstickare 2011

Nyåkers pepparkakor har utsetts till Årets Uppstickare 2011. Utmärkelsen delades ut av landsbygdsminister Eskil Erlandsson under den pågående Matlandetkonferensen på Öland.

- Nyåkers pepparkakor är ett särdeles gott exempel på ett genuint och entreprenörsdrivet landsbygdsföretag i Matlandet Sverige. Pepparkakor utgör också ett hjärtligt inslag i den svenska fikakultur som sprider välbefinnande världen över, säger landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Årets Uppstickare är ett pris för framgångsrika livsmedelsföretag som gör innovativa, högförädlade produkter som innehåller svenska råvaror. Ett krav är att företaget under de senaste tre åren ska de ha ökat sin omsättning och samtidigt visat positiva resultat efter finansiella poster. Auktoriserad revisorn PG Pettersson på Deloitte har bistått juryn med en granskning gentemot de ekonomiska kriterierna.

Nyåkers pepparkakor är i dag en av de äldsta pepparkaksbagerierna i Sverige med en lång tradition och kunskap. Tillverkningen, som även omfattar andra kakor än pepparkakor, sker i Nyåker, en ort med bara drygt 100 invånare i Nordmalings kommun. Nyåkers omsätter 75 miljoner kronor och har 48 anställda. Som jämförelse omsatte man 2005 57 miljoner kronor och hade 38 anställda. Cirka 35 procent går på export.

- Gammal är äldst. Genom att kombinera tradition med innovation och ett modernt affärstänk har Nyåkers pepparkakor skapat ett framgångsrecept som nu skördar stora exportframgångar, säger Livsmedelsföretagens VD Agneta Dreber.

- Nyåkers pepparkakor förädlar det svenska jordbrukets kvalitetsprodukter och bidrar till att lyfta den svenska landsbygden, säger LRF:s VD Anders Källström.

Kontaktpersoner:

Lennart Öhberg, VD Nyåkers Pepparkakor AB, tel: 090-133763, 070–535 92 02

Peter Wannding, Kommunikationsansvarig Livsmedelsföretagen, tel: 0730-32 65 13

Priset Årets uppstickare delas i år ut för sjunde gången. Tidigare pristagare har varit, Jakobsdals Chark, Hallands Fruktindustrier (HAFI), Pyramidbageriet, Saltå Kvarn och Boxholms Mejeri samt Svenskt Butikskött. Bakom priset står Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Livsmedelsföretagen (Li) och Landsbygdsdepartementet. I juryn ingår Landsbygdsminister Eskil Erlandsson, Livsmedelsföretagens VD Agneta Dreber samt LRF:s VD Anders Källström.

Livsmedelsföretagen (Li) är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Li verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.