Pressinbjudan: Träningsboomen och våra matvanor

Pressinbjudan: Träningsboomen och våra matvanor

Under Vasaloppsveckan presenterar Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist en ny rapport som för första gången sätter siffror på tränings- och hälsoboomen och kopplar den till våra matvanor. Rapporten presenteras på ett seminarium i Mora den 1 mars.

Tränings- och hälsotrenden växer sig allt starkare. Motionslopp blir fullbokade på nolltid, kost- och dietmetoderna avlöser varandra i en aldrig sinande ström, antalet gym har dubblerats de senaste åren, på storstädernas cykelbanor trängs folk (gärna i lycra) året om och längdskidförsäljningen slår rekord.

Men hur stor är egentligen hälsotrenden, hur ser sambandet ut mellan träning och matvanor, och vad väntar runt hörnet? Är det ett unikt svenskt fenomen eller händer samma sak i andra länder?

Seminariet är en del av arrangemanget Blåbärsloppet. För mer information om loppet kontakta Terese Svanberg (se nedan).

Tid: 1 mars kl 15
Plats: Moraparken, Parkvägen i Mora. Karta

Anmälan till seminariet: Terese Svanberg, Pressvärd Vasaloppet, terese.svanberg@vasaloppet.se, tel: 0250-174 76, 070-303 44 70

Info om rapporten: Marie Söderqvist, VD Livsmedelsföretagen, tel: 070-724 09 71, marie.soderqvist@li.se

Fotot på Marie Söderqvist är taget av Cecilia Nordström

Livsmedelsföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisation för över 800 livsmedelsproducerande företag i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsbranschen ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.