Var tionde svensk följer 5:2-dieten

I dagsläget  följer eller försöker var tionde svensk följa 5:2-dieten som därmed är den pouläraste dieten just nu, följt av GI. Lågfettsdieten och dess motsats LCHF har ungefär lika många följare. Totalt  följer eller försöker fyra av 10 svenskar följa en särskild diet just nu, visar en undersökning som Demoskop gjort på Livsmedelsföretagens uppdrag.

Enligt undersökningen följer eller försöker hälften av alla kvinnor i Sverige följa  idag en särskild diet. Av männen är motsvarande andel lägre, 30 procent.

5:2 i topp
Populärast just nu är 5:2-dieten*, som var tionde svensk följer eller försöker följa, bland socialdemokratiska sympatisörer så många som 15 procent. GI-dieten hamnar på andra plats (7 procent), medan det är hård konkurrens om tredjeplatsen mellan lågfettsdiet (5 procent) och dess motsats LCHF (4 procent). 3 procent följer eller försöker följa ett särskilt viktminskningsprogram. I undersökningen är det 5 procent som säger sig vara vegetarianer eller veganer.

Hälften av dem som säger sig följa en diet tänker dock göra uppehåll när julmaten dukas fram, enligt undersökningen.

-  Vi blir allt mer hälsomedvetna i våra matvanor och allt fler följer dieter. I jul tänker dock många uppenbarligen släppa tyglarna och frossa i matglädje, säger Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist.

Fakta om undersökningen
Demoskops undersökning bygger på 1 141 intervjuer 18 – 21 november 2013. Internetpanel, telefonrekryterad baserat på ett slumpmässigt urval. Resultatet har vägts med avseende på parti, kön och ålder.

En presentation av undersökningen finns att ladda ner nedan.
Undersökningen i siffor.
Läs även: Nishade livsmedel hetast på årets julbord

Kontakt: Marie Söderqvist, VD, tel:070-724 09 71, Peter Wannding, kommunikationsansvarig, tel:0730-32 65 13

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsföretagen i Sverige. Vi verkar för att branschen ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga.