Local Hero vänder dagskassor från depp till pepp i coronatider

Entreprenörerna Lisa Hellmér och My Bergström som driver Pensionatet i Piteå vill hjälpa företag i coronakrisen och startade initiativet Local Hero som uppmanar människor att: Handla nu! Gensvaret blev enormt. Nu har initiativet spridit sig och finns på 30 platser i Sverige.

- Vi hade aldrig vågat drömma om att det här skulle få en så stor spridning. Flera av restaurangerna i Piteå har slagit försäljningsrekord sedan Local Hero startade och även på andra orter berättar företagare om en positiv local hero-effekt på försäljningen, säger Lisa Hellmér, grundare Local Hero.

Mitt i alla dystra coronanyheter började Lisa Hellmér och My Bergström som driver butiken, B&B och restaurangen Pensionatet i Piteå fundera på hur de skulle tackla de utmaningar som spridningen av Covid-19 skapat för deras verksamhet. De insåg snabbt att de inte var ensamma i detta och att läget var akut.

- Jag skrev ett inlägg på vårt instagramkonto där jag uppmanade våra följare att vara en local hero och handla saker lokalt nu när det behövs som mest. Jag fick ett oerhört positivt gensvar och det blev snabbt vårt mest delade och kommenterade inlägg någonsin, berättar Lisa Hellmér.

En dag senare startade hon, hennes kollega My Bergström, den digitala strategen Linda Granberg och skribenten Ulrika Lindgren kontot Local Hero Piteå på sociala medier. På bara några timmar hade de flera tusen följare. Kontona växte så snabbt och skapade så mycket engagemang att Instagram stängde av vissa funktioner för att de trodde att det var ett fejkkonto. Nu är det lite drygt en månad sedan Local Hero Piteå startades och idag har initiativet spridit sig och finns på 30 platser i landet. Varje dag postas nya inlägg på kontona där människor berättar hur de stöttat de lokala företagen just idag. Flera lokala restauranger och butiker vittnar också om att de fortsatt ser en positiv local hero-effekt på försäljningen.

- Local Hero bygger på en väldigt enkel idé – handla nu och inspirera andra att göra samma sak. Det enda som kan rädda företagen ur denna kris är att vi som kan fortsätter att handla lokalt. Om det är någon gång som du ska unna dig det där smycket, tröjan eller take away-middagen är det nu. Kul att Local Hero har gjort stor skillnad för företag runt om i landet. Nu jobbar vi vidare för att vi ska fortsätta göra det för behovet är stort, säger Lisa Hellmér.

• sverige
  • piteå
  • norrbotten

• Norrbotten

Local Hero är ett initiativ för att stötta den lokala handeln i coronatider. Local Hero föddes för att uppmärksamma människor om att nu är läget akut och vi måste gå ihop för att supporta de lokala företag som vi tycker om och vill ha kvar i ett framtida Sverige. Tillsammans kan vi göra skillnad för de lokala företagen som gör våra svenska städer underbara enbart genom att: Handla nu! I de städer där Local Hero finns har privatpersoner och företag samarbetat för att stötta den lokala handeln i denna utmanande tid. Varje dag postas nya inlägg i sociala medier där människor berättar om hur de har stöttat idag för att visa sitt engagemang och inspirera andra att följa efter. Resultatet har varit slående, försäljningen har ökat och läget förbättrats för många lokala butiker och restauranger. Idag finns Local Hero-initiativ på 30 platser runt om i Sverige.

Amanda Karlsson

Presskontakt Presskontakt Local Hero 070-396 95 49